Seregszemle 2018 – Hello, halo!

Három motor huszonegy versenyre, új gumikeverékek, az autók szépségét megtörő halo, két négyszeres világbajnok összecsapása. A tesztekkel elindult a 2018-as szezon.

A cápakorszaknak a McLaren vétójával egyelőre vége. A csapatfőnökök korábbi egyezsége ellenére azzal az indokkal kezdték el a jellegzetes uszony nélkül tervezni a 2018-as autójukat, hogy a motorborítás nyúlványa kitakarja a hátsó szárnyon díszelgő szponzorokat. Mondta az a McLaren, ahol a mai napig lasszóval fogják a támogatókat. Szerettem az uszonyt, tetszik az azt felváltó sörény is és annak is örülök, hogy legalább a tavaly év végére elburjánzó T-szárnyak, plusz a hátsó szárny egyéb „antennái” a tervezőasztalon maradtak. Egyelőre. Helyettük egy év csúszással megérkezett a halo vagy más néven glória, én pedig már nem vagyok olyan optimista a fejvédő eszközzel kapcsolatban. Pár fokkal a Red Bull kísérleti plexije is jobban tetszett. Az eszköz látszólag – látni fogjuk, hogy a megállapítás nem teljesen igaz, – semmit sem változott a legelső prototípusához képest, mint amit a Ferrari szerelt fel a 2016-os teszten egy-két próbakörre. A nézők és a versenyzők láthatatlanná, míg a mérnökök inkább súlytanná tennék: a szélesebb gumik bevezetését követően ismét növekedett az autók össztömege.

Ha már felmerültek a gumik, az FIA a két évvel ezelőtti ultralágy bevezetése után újabb két keverékkel, a paletta két végpontjának szánt hiperlágy és szuperkemény keverékekkel sújtja a mezőnyt. Az esőgumik nélkül hétre nőtt a keverékek száma, ami azért is röhejes, mert továbbra is a Pirelli szabja meg, hogy az egyes versenyhétvégéken mely keverékekből lehet választani.

A felsorolás a bemutatók sorrendjében történik, valamint messzemenően szubjektív.

1, Haas F1 Team

Versenyzők: Romain Grosjean, Kevin Magnussen

„Nagyobb. Jobb. Gyorsabb. Világosabb.” – ígéri az idei mottójuk. A legfiatalabb csapatnál harmadik nekifutásra is a szürke alapszín mellett döntöttek, viszont az autó a piros visszacsempészésével kilépett a lopakodó dizájnból. A feketén hagyott sörény a keskenyebb megoldások közé tartozik, és mivel a VF18 90%-ban made in Italy, ebből arra lehetett következtetni, hogy a Ferrari is ezt fogja választani. (Nem jött be a jóslat.) Tavaly az ő motorborításuk tetszett legjobban, mert az uszony formája és a festése egyaránt kreatív volt. Fél másodpercen belülre szeretnének kerülni a Ferrarihoz képest, amihez elsőként úrrá lehetnének a fékhibákon. A mondás szerint nem a víz a hibás, ha a kacsa nem tud úszni. Ugye, Romain? :) Kevés lesz az előrébb lépéshez, amit az elmúlt két szezonban mutattak.

2, Williams Martini Racing

Versenyzők: Lance Stroll, Szergej Szirotkin

Ez meg mi az atyaúristen? – kérdeztem az első kép láttán. Az oldalsó elemeken feltehetőleg taktikai okból túlhasznált fekete többet rontott a látványon, mint a fehérre fújt halo. A széles sörény kísértetiesen emlékeztet a legelső digitalizált fotón látott – akkor még – uszonynak hívott nyúlványon. Az FW41 orrának törése a tavalyi Force Indiáéra emlékeztet. A drasztikus változás nem az ő asztaluk, így a Paddy Lowe technikai igazgató által „megfontolt radikalizmusként” összefoglalt koncepció akár formabontónak is nevezhető. A csapat a finoman szólva is feledhető ötödik helyen zárta az előző szezont, a kritika pedig nem a helyezésnek, hanem százpontos szakadéknak jár, ami elválasztja őket a Force Indiától. A Williams tudja magáénak a mezőny legalacsonyabb átlagéletkorú versenyzőpárosát: az egyéves F1-es tapasztalattal rendelkező Strollnak a visszavonuló Felipe Massa után egy orosz újonccal szemben kell bizonyítania.

3, Aston Martin Red Bull Racing

Versenyzők: Daniel Ricciardo, Max Verstappen

A névváltozáson átesett csapatnál jogosan reménykednek benne, hogy az RB14 kódnévben rejlő szám idén nem a kiesések számát vetíti előre. A menő átmeneti festéssel (amit aztán ígéretükhöz hűen dobtak a tesztre) és a szemnek kellemesebb látványt nyújtó keskeny sörénnyel bemutatott autó olyan jól néz ki az Aston Martin logóval, hogy ezért is megérte partneri viszonyba lépniük a Red Bull-lal. Saját elmondásuk szerint végig tartani tudták a menetrendet a fejlesztési tervben, azonban nem hisznek abban, hogy bajnokesélyesek lesznek, ami óvatos célkitűzés a 2017-es ambícióikhoz képest. Utolsó évüket kezdik meg a Renault-val, és hatalmas a csend a folytatásról. A franciák mondták fel a szerződést, hogy a gyári csapatra koncentrálhassanak (és közben úgy alakult, hogy ellátják motorral a McLarent is), így nem valószínű, hogy visszatáncolnak a döntés mögül. Motorbeszállító mellett a pilótafelállásban is változás előtt állnak. Az idő múlásától félő Ricciardo tulajdonképpen azzal vált nemkívánatossá, hogy Verstappen hosszabbítása után többször is elhangzott az a mondat, hogy a holland maga köré szervezheti a csapatot.

4, Alfa Romeo Sauber F1 Team

Versenyzők: Marcus Ericsson, Charles Leclerc

Az Alfa Romeóval legendás gyártó tért vissza (névleg) a Forma-1-be. A sokadik névváltozáson átesett csapat új festést is villantott, habár személy szerint több bordóra számítottam a negyedikként bemutatkozó C37-en. A motorborítás kialakítása és a fekete sörény nagyon tetszik, de a halo „cifrázása”, a keret vékony nyitása sem feltétlen csúnya. Még a végén sikerül elfogadhatóvá tenni ezt a vietnami papucsot. Emlékezzünk, mi ment tavaly a T-szárnyakkal: első felbukkanáskor még repülők szárnyára hasonlítottak, aztán vállfára, majd kettős vállfára. A csapatok versenyében legutolsó helyre visszaesett Sauber örömmel mondott búcsút a gyenge teljesítményükért részben felelős egyéves Ferrari motornak. Aktuális motorral, hosszabb tengelytávval, egy magasan értékelt újonccal, valamint a csapatból kirobbanthatatlan, de a csapattársaitól rendre alulmaradó Ericssonnal kellene kilábalniuk a gödörből. Konstruktőri utolsó hely, ennyi a tavalyi mérlegük.

5, Renault Sport F1 team

Versenyzők: Nico Hülkenberg, Carlos Sainz

A sárga-fekete RS18 oldalról valami gyönyörű, még azt is elnézem a csapatnak, hogy a nagyobb sörény mellett döntöttek, és hogy kedvenc légterelő elemem, az AeroCica is befeketedett. Fő kérdés az, hogy mire mennek az FIA-tól átcsábított szakemberrel, aki korábbi pozíciójából kifolyólag ismeri a vetélytársak terveit, akinek kinevezése ellen egy emberként tiltakoztak a csapatfőnökök. A tiltakozás valamennyire elérte célját, Martin Budkowski még nagyjából két hónapig nem állhat munkába, vagyis elvileg semmi köze a 2018-as autóhoz. Érdemes lesz odafigyelni a Red Bull logóját továbbra is sisakján viselő Sainzra, akit nevelő alakulata vissza is hívhat Ricciardo felszabaduló ülésére.

6, Mercedes

Versenyzők: Valtteri Bottas, Lewis Hamilton

„Több mint egy gép” – osztotta meg a Mercedes a bemutató előtt. Hamilton azt állítja, olyan jól sikerült a tavaly kényes dívaként viselkedő autó tökéletesítése, hogy szerinte a W09 (EQ Power+) az elmúlt évek legjobb konstrukciója. Négy bajnoki cím után mi lehet még jobb? Egyértelmű a válasz: az ötödik cím. Az elsuhanó autó látványát kihangsúlyozó festés továbbra is az egyik legszebb a mezőnyben, és a legkeskenyebb orr is az övéké. Sőt, a Mercedes az egyetlen olyan csapat, amelyik nem a puzzle-szerűen végződő orrkúpot használja. A három motoros szabály korszakában sem fogadnék ellenük. A tévedés jogát fenntartom, de a második Mercedeses szezonjára készülő Bottasról aligha hiszem, hogy Hamilton fejére nőne. Aki négyszeres világbajnok. Aki a bajnoki címe után mégis kiengedett. Akinek még nincs szerződése 2018 utánra. Aki rohadtul nem akar több fenyegetést a garázs másik oldaláról, bármit állítson Bottas arról, hogy mi mindent tanult az előző szezonból.

7, Scuderia Ferrari

Versenyzők: Kimi Raikkönen, Sebastian Vettel

Nehezen tudom hová tenni az SF71H egyedi kialakítású és T-elemben végződő sörényét, de az az én bajom. Az autó, aminek a visszapillantóján is szárny van, az előzetes híresztelésektől eltérően nem iktatta ki teljesen a fehéret és az olasz trikolort a festésből. A halo belső oldala fekete, amitől kevésbé tűnik otrombának. Részletgazdagságra egyik nézetből sem lehet panasz, azonban ha Ferrariról van szó, sosem a külseje a lényeg, hanem hogy mikor lábalnak ki az évtizedet meghaladó ínségből. A tavalyi évközi fejlesztési versenyben feláldozták a megbízhatóságot a tempóért, aminek bukás lett a vége. Ideje, hogy a pilótáik kiválasztásával is kockáztassanak, mert Raikkönen se fiatalabb, se gyorsabb nem lesz már. Idén lesz öt éve Vettel negyedik bajnoki címének, neki pedig a türelme fogyhat el. Mit kapunk, ha a német felhúzza magát? Ezt. 

8, McLaren

Versenyzők: Fernando Alonso, Stoffel Vandoorne

„Légy bátor” – hangoztatja a McLaren idei szlogenje. A Honda kidobásával már tavaly ősszel megtették az első lépést a bátorságra vezető ösvényen. Amikor még eredmények is voltak a nevük mellett, eszembe sem jutott, hogy valaha leírom a McLaren Renault nevet. Az MCL33 kialakításában sok ismerős megoldás köszön vissza (pl. a vezetőszárnyat tartó „fogak”, vagy az „AeroCica”), de nem az a gép, aminek látványára elégedetten lehetne csettinteni. Míg az (ismételten) új színárnyalatra igen, a McLaren logó mellőzésére korántsem lehetett számítani. A pilóták optimisták, a vezetőség szintén, merjenek mást mondani, nem igaz? Nézzük meg a Force Indiát, mennyi támogatójuk van, és nézzük meg a McLarent. Ez a csapat komoly bajban van. A talán utolsó F1-es évére készülő Alonso nélkül ekkora figyelmet sem kapnának, ha pedig a Renault-val is szenvedni fognak, nem mutogathatnak rájuk, mint tették azt a Hondával.  

9, Scuderia Toro Rosso

Versenyzők: Brendon Hartley, Pierre Gasly

Elment a Renault, megérkezett a Honda, jöhetnek a füstös poénok. A csapat úgy váltogatja a motorszállítóit, mint a Sauber a festését. A 2017-ben debütált, nagy sikert aratott kék-ezüst színvilág idén is kimagaslik a mezőnyből, viszont az STR13 sem kerülhette el a plasztikát: puzzle-ben végződő orrot, azon függőleges (!), oldalnézetből madár szárnyára emlékeztető aero elemet, valamint feltartott mutatóujjra hasonlító oldalsó légterelőt kapott. Elsősorban a motorra figyel mindenki, beleértve a Red Bullt és a McLarent is. Előbbi azért, mert lehetséges, hogy 2019-től Hondára vált.

10, Sahara Force India (névváltozás várható)

Versenyzők: Esteban Ocon, Sergio Perez

A rózsaszín második árnyalatával a VJM11 zárta az idei bemutatók sorát. A „kopoltyús” orr még mindig szögletes, a sörény sem kicsi, de a 2017-es negyedik helyüket sem a szépségükkel hozták össze. A Force Indiánál nem az a kérdés, hogy ismét ők lesznek-e a három nagy utáni legjobb csapat, hanem az, hogy hány pontot veszítenek a pilótáik vetélkedése miatt. A versenyzők már tavaly is fújtak egymásra a pályán, amit a csapat Spa után előzési tilalommal igyekezett kordában tartani. Ocon a Mercedes felszabaduló üléséért hajt, Perez a csapaton belüli vezér szerepéért, és magától egyik sem fog kitérni a másik elől.  

Tippelni idén sem fogok, szeretnék meglepődni.

(A képek felhasználásából nem származik anyagi hasznom.)

Vitriol a Facebookon