Ultralágy, ultragáz

Csapatutasítás és nagy adag mázli kellett ahhoz, hogy Lewis Hamilton hosszú ideje tartó nyeretlenségi sorozata Monacóban véget érjen. A Red Bull pedig egész nyugodtan elmehet a francba, meg a Pirelli is, amiért az ultralágy gumikeverékük elpusztíthatatlannak bizonyult.
Kép

Hadd gratuláljak ismét a Red Bullnak, hogy sorozatban másodjára szúrták el (hogy a körülményekhez képest óvatosan fogalmazzak) a kedvező helyzetben lévő Daniel Ricciardo versenyét. Két hete Barcelonában az első helyről taktikázták hátrébb, miután felismerték, hogy az egy mozdulattal előléptetett Max Verstappen előtt is megnyílt az út a győzelem előtt. Az ausztrál így első helyett csupán a negyediken végzett, s végig kellett néznie, hogy vadiúj csapattársa learatta azt a diadalt, amit neki kellett volna. Értem a döntést, csak nem fogadom el. Persze így szólt nagyobbat a Kvyat-Verstappen csere, a Red Bull mindent megtett azért, hogy bebizonyítsa, milyen jó vásárt csinált a hollanddal. Mondjuk Monacóban pont nem látszott az őstehetsége se tavaly, se idén. Szóval ott tartunk, hogy Ricciardo nem mosolyog, és ez nagy bajt jelent. Még ki se heverte az előző versenyt, ezúttal úgy hívták ki kerékcserére a második pozícióból, hogy nem készítették elő a vélhetően utolsó utáni pillanatban kiválasztott szuperlágy keveréket. Ez a gyors váltás kapkodás miatt következett be: mivel nem ez volt az elsődleges opciójuk a versenyre, a garázs távolabbi és magasabb részén helyezték el azokat a gumikat. A múltkori szándékos félreállítása után még dolgozik bennem a gyanakvás, holott most nem kellene. Amatőr hibát vétettek. De azért tegyük fel, hogy Ricciardo behúzza mindkét győzelmet, ami szinte a markában volt: most ő lehetne Rosberg kihívója.         Kép

Miután a Red Bull hamarabb győzött 2016-ban, mint a Ferrari, s a nem mellesleg az austini győzelme óta nyeretlen Hamilton, hirtelen megszaporodtak az őket támogató hangok. A versenyzőcsere óta állandó fókuszban lévő csapat nem ilyen folytatásra számított. Az újabb malőrt már nem tudják kimagyarázni. Helmut Marko sietve bocsánatot kért a versenyzőtől a csapat nevében, de tudja jól, hogy Ricciardo bizalma most már nem inog, hanem darabokra tört. „Nincs semmi, amit mondhatnátok.” – hallhattuk a leintés után a rádióban a csalódott Ricciardót. Sokaknak nem tetszik, hogy nem palástolja a véleményét, de a fene se tud kiigazodni, éppen mit akarnak ezek a hangadók. Mindenesetre én őszintén szurkolok neki, hogy megtalálja a módját, hogy az élő szerződése mellett is találjon egy másik csapatot. Sokáig azt hittem, tavaly jár le a szerződése, erre nyilván még idén sem. Így nincs értelme a további együttműködésnek. Sebastian Vettel is ennyi idős volt, amikor otthagyta őket, és szinte ugyanígy érezhette magát, mint most Ricciardo. Azt hiszem, ennek a drámának még hangos folytatása jön. A Red Bull önmaguk mellett Max Verstappenre sem lehet büszke, mivel a holland a két legélesebb helyzetben, az időmérőn és a futamon is palánkozott. Tavaly pont miatta vált izgalmassá verseny, amikor belerongyolt Romain Grosjeanba, ami után pályára küldték a biztonsági autót. Mondhatni hendikeppel vágott neki idén, s hiába jött fel a boxutcából leggyorsabb körökkel a pontszerző zóna aljáig, kifogott rajta a hév. Róla a túl szép, hogy igaz legyen közhely jut eszembe. Egy sikeres futam után kikiáltották vezérnek, meg új Senna/Schumacher/Vettelnek, holott hosszú távon ezzel csak ártanak neki. Jövök én is a fiatal korával, de pont azért kellene szorosan a földön tartani, hogy ne bukjon bele a túl nagy elvárásokba.

       Kép

Hogy került Ricciardo az évente egyszeri nem Mercedes pole-ba? Red Bull autó 2013 Brazília óta először indulhatott az élről, ami egyben azt is jelentette, hogy a 94. versenyhétvégéjét teljesítő Ricciardo megfutotta élete első pole pozíciót érő idejét. Merész taktikára készültek vele, az ultralágy keveréken rajtoló Mercedesek előtt a tartósabb szuperlágyon vágott volna neki a futamnak, hogy elnyújtott első etappal tovább pályán maradhasson, de végül keresztülhúzta az időjárás a szándékukat. Leszakadt az ég a verseny reggelén, és nem is akart elállni. A Safety Caros rajt persze rögtön kiváltotta a szokásos nyavalygást, hogy mit akar az FIA, így is túl steril és biztonságos már a Forma-1. Drága károgók, ha nem teszik, akkor ne nézzétek! A pilóták többsége kérte a biztonsági autós rajtot, őket szidjátok. Tehát hét kör pályát szárító körözés után elindult a valódi verseny, mivel már több versenyző is jelezte, hogy szerintük alkalmassá váltak rá a körülmények. Igazuk volt, a Safety Car távozása után nagyobb tempónál rohamosan száradt az ideális ív. Az ekkor már előnyét építgető Ricciardónak akkor kellett igazán figyelnie kellett a legfőbb vetélytársait, miután rádiós utasításra helyet cseréltek egymással. Amikor valamelyik nap felírtam a jegyzeteim közé, hogy a legutolsó esős Monaco GP-t Hamilton nyerte, megfordult a fejemben, hogy ha bejön az eső, amit jeleztek, simán összehozhatja megint. Ekkor még nem bukkant fel a szinte rendszeres időmérős technikai gondja, ami idén többször is megfosztotta a rajtelsőségtől, mivel még nem is volt szombat. Amikor aztán a Q3-ban lefulladt a 44-es rajtszámú Mercedes a boxutcában, majd ennek ellenére kis híján pole-t futott, nem tudtam, mit gondoljak. Nem fogadtam volna se rá, se ellene, ahogy az előző három Monaco GP győztese, Nico Rosberg vizes pályás lassúságára sem. Ricciardo előnyének megtörésére a Mercedes olyan elévágást talált ki, hogy kihagyják a köztes esőgumikat, és rögtön ultrára váltanak. De csak Hamilton esetében. Ezért hozták meg a szükséges rossz döntést, miszerint Rosberg engedje el a nyakában loholó csapattársát. Hamilton valóban közel volt, de nem próbálkozott, talán azért sem, mert hamarabb tudott az utasításról. Mindez, s Rosberg hetedik helye (megelőzte egy McLaren is!) a leintés pillanatában azt jelentette, hogy futamgyőzelemnyinél is kevesebbre, huszonnégy pontra csökkent az előnye a tabellán.

       Kép

Csak emlékeztetőül: Hamilton szerint az idei bajnoki címe Isten kezében van. Pláne, ha Bernie Ecclestone-nak hívják az illetőt, aki biztos benne, hogy idén is a címvédő lesz a befutó. A Mercedes most tett egy lépést afelé, hogy megtörténjen. Ha valóban annyival gyorsabb volt Rosbergnél, magától is előzhetett volna. De nem itt, ahol ütközés esetében nincs hova kicsúszni, ahol ez minden előzésben benne van, és a múltkori eset árnyékában nekik nem volt ajánlatos sokat kockáztatni. Azért ne hagyjuk ki, hogy csak azért nem kerekedett megint óriási sajtócirkusz, mert Verstappen hozott egy még nagyobb szenzációt. Ugyan oltári közhely, hogy Monaco azonnal büntet, de ebben kell keresni a német előzékenységének okát. Toto Wolff és Hamilton később nem győzték körbedicsérni Rosberget, amiért a csapat érdekében megtette, amire utasították. És lehet kettesszámúnak meg anti-világbajnok alkatnak kikiáltani a mindig csapatjátékos németet, de állítólag se neki, se Hamiltonnak nem melegedtek kellőképpen a fékjei. Azt biztosan nem hitték, hogy Rosberg ennyi pontot veszít a bajnokságban. Végül bejött az a megérzésem, hogy nem lesz itt Rosberg negyedik monacói győzelem, hanem „valahogy” Hamilton keveredik az élre. Köszönje meg a csapatutasításnak, meg a később szarvashibát ejtő Red Bull szerelőknek. Idén eddig vagy gondja volt a rajtokkal, már amikor nem hátulról indult, vagy olyat csinált, mint két hete. A Mercedes sokkal jobban kezelte a kínos szituációt, mint a 2014-es esetet, nem hagyták, hogy bárki telesírja a médiát. Minden érintett leszögezte, hogy lezárták az ügyet, és nem változott köztük semmi. Ja, maradt köztük a nagy semmi.         Kép

Ha Monaco inkább Rosberg vadászterülete (volt eddig), akkor Kanada kétségkívül Hamiltoné, mondhatni, a lehető legjobbkor szerezte/kapta (kinek hogy tetszik) ezt a győzelmet. Talán úgy érezte, tartoztak neki ennyivel a tavalyi taktikai malőr után, ami után olyan mártírarcot vágott, mint akitől ott helyben elvettek egy bajnoki címet. Rosbergre meg akkora össztűz zúdult a kevésbé intelligens internethasználó nézőktől, mintha ő tehetett volna a csapata hibájáról. Tudom, akkor azt írtam, hogy a kockás zászlót nem érdekli, kit int le elsőként. Nem érdekelte most sem. Érdekesség, és mert szeretek kombinálni, hogy tavaly ilyenkor éppen Hamilton szerződésének meghosszabbítása után jártunk. Akadtak, akik szerint a csapat szándékosan tett neki keresztbe a futamon, hogy tudja, hol a helye, nem ő dirigál. Talán most ugyanezt kapta Rosberg is, és ő azért, hogy ne álmodjon a vébécímről? Könnyű otthon okoskodni, hogy nem lett volna szabad elengednie a csapattársát, de higgadtsága mégis árulkodó. Tudta, hogy ezúttal Hamilton volt az, aki nem erőből nyert. Hogy a történelem második leghíresebb csapaton belüli párharca zajlik-e a Mercedesnél? A barcelonai kettős kiesésüket követő higgadt nyilatkozatok során elhangzott, hogy továbbra is szabad a verseny a pilóták között, mire a hétvégén Hamilton már arról zagyvált, hogy egy újabb ütközés után csapatsorrendet fognak alkalmazni. Látom. Elvileg heteken belül érkezik Rosberg új szerződése, amit csak azért húzhatnak, mert a német több fizetést szeretne kiharcolni. Állítása szerint nem zavarta az utasítás, mert tudta, hogy neki nincs esélye megnyerni a futamot, de figyeljük meg, hogy ismét felerősödik a Rosberg a Ferrariba tart pletyka. Közhely-pufogtató kedvem van: nem zörög a haraszt.

       Kép

Jelenleg a harmadik Word oldal közepén járok. Aki eddig kitartott, annak jelzem, hogy még nem ért véget a poszt, hiszen az eddig tárgyalt két fő eseményen kívül sem volt unalmas a verseny. Ahogy teltek a körök, úgy száradt az ideális ív, s egyre kényelmetlenebbnek tűnt az esőgumi. A lassú, kanyargós utcai körülmények még a kékfalú Pirelliket sem koptatták, így történhetett meg, hogy Hamilton harmincegy kört ment rajtuk, amivel szinte félig megnyerte a futamot. Ha nem lett volna lilára színezve az oldala, azt hihettük volna, hogy a Monacóba legkeményebbnek szánt lágy keverékre váltott. Csontnélküli kerékcserével Ricciardo simán támadó helyzetbe térhetett volna vissza, és a szokásos, de jóval óvatosabb bevetődéssel megelőzhette volna a britet. Mondjuk azon a keveréken, amit eredetileg szerettek volna feltenni. De itt már annyi a „ha”, hogy nem érdemes róla többet írnom, mert még jobban felhúzom magam. A Ne káromkodj a blogomon! szabály annak megalkotójára is vonatkozik. És most jöjjenek a többiek.

A Ferrari nem profitált eleget a Mercedesek múltkori kettős kieséséből, és szinte már csak ők lepődnek meg rajta, hogy idén még egyetlen normális hétvégéjük se volt. Kapják felülről az elvárásokat, holott úgy tűnik, éppen ők altattak a teszten, csak éppen ellenkező előjellel, mint ahogyan megszoktuk ezt a kifejezést. Az időmérőn elhangzott Vetteltől, hogy szerinte minden egyre rosszabb, és tulajdonképpen igaza van. Rendszerint elfogynak az időmérőre, kiszorulnak az első sorból, valamint a nyakukon, mi több, már a fejük tetején ül a Red Bull, akikkel meghosszabbította partneri szerződését az egyre erősebb Renault. Nem jelent jót az olaszokra nézve, akik látszólag azt se értik, mi a gond az autóikkal. Hogy visszaléptek-e 2015-höz képest? Igen. Vettel ideges, látszik is rajta, Kimi Raikkönent pedig tudjuk, hogy nem érdekli, hol van a tabellán. Ő olyan, hogy ha az autó nem győztes, nehezen képes a kármentésre. Monacóval továbbra sincs jóban, és meglehet, hogy mostantól Ricciardo se vele, aki még csütörtökön bemutatott neki egy egyezményes kézjelet, amiért a finn csúnyán feltartotta az első szabadedzésen. Raikkönent biztosan baromira meghatotta, amikor a tapadással küzdött egész hétvégén, s ami miatt be sem tudta fejezni a versenyt: a váltócsere miatt csak top10-en kívülről rajtolt, és a verseny első harmadéban szalagkorlátnak csapta az autója elejét. Az ütéstől beszorult a vezetőszárnya, s sehogy sem akart kiesni a padlólemez alól. Miatta Grosjean és Felipe Massa állóra fékezett, a franciának még tolatnia is kellett, s Raikkönen jobbnak látta, ha inkább tovább hajt. Sok száz métert tett meg, végigszikrázta az alagutat is, mire félre tudott állni. Azért nem kapott büntetést, mert még ha messze is volt, az első adandó helyen kiállt. Szokás szerint védelmébe vette a csapatfőnök a zúzásért, szinte ugyanolyan indokkal, mint amit én is írtam: nem szereti a pályát, amit egyébként 2005-ben egyszer megnyert. Ettől persze még utálhatja. Vettel negyedik helyről indult, de képtelen volt előzni, így látványtalan vezetés után ugyanitt intették le.  

        Kép

Az új Renault motor a Spanyol GP-t követő teszten is bizakodásra adott okot, szépen eldöntötték, hogy Kanada helyett az újdonságok kipróbálásra nem igazán használt Monacóban már bevetik, egyelőre csapatonként egy versenyzőnél. A háziversenyek addigi győztesei, vagyis Ricciardo és Kevin Magnussen kapta meg az új erőforrást. Gondolhattuk, arra jó lesz, hogy bejárassák, erre Ricciardo rögtön pole-t futott. Jó lesz ez többre is. Jogosan számított győzelemre, míg a gyári Renault az eddig legrosszabb hétvégéjét élte át, a hírek szerint a kirúgás szélén álló Jolyon Palmer mindhárom nap autót tört, Magnussen egyszer saját hibából koccant korlátnak, majd vasárnap találkozott az elektronikai probléma miatt többször is boxutcát járt, katasztrofális versenyt futó Danyiil Kvyattal. Az orosz rajtbüntetést kapott Kanadára, miközben ő a dánt okolta a balesetükért. 

       Kép

Az első éles hétvégéjét teljesítő új gumikeverék úgy viselkedett, mintha sokkal keményebb lett volna. Negyven plusz körök után is egész épen néztek ki, vagyis a legszerencsésebbek, akiknek se műszaki, se koccanásos gondja nem volt, egyetlen kiállással is végigmehetett a hetvennyolc körön. Ultralágy-szuperlágy: 0-1. Egyenetlenség ellenére ez a helyszín kíméletes a gumikkal, ugyanakkor olyan nem várt nehézség is adódhat, hogy elmozdul egy rosszul rögzített csatornafedél. A szabadedzések megpördülései és falnak koccanásai mind semmik voltak ahhoz képest, hogy Jenson Button első vezetőszárnya találkozott egy felszakadt fedéllel. A pontosan ötven éve bemutatkozott McLaren sokat akart ezen  hétvégén, és végül sokat is kaptak. Kettős pontszerzés, a Q3-ba is bekerülő Fernando Alonso a bajnokságot vezető Rosberg előtt végzett, és Button kilencedik pozíciója is okot adott az ünneplésre.
        Kép

A Williamsnél végre úrrá lettek az elmúlt évek egyik nagy problémáján, a sokszor elszúrt, vagy szimplán lassú kerékcseréken, erre Valtteri Bottasnál csak becsúszott egy nehezen lejövő kerék. Az, hogy mindketten kiestek a Q2-ben, nem sok jóval kecsegtette a csapatot vasárnapra. Egyes hírek szerint ők és a Force India már feladták 2016-ot. Ők lehet, de a Force Indiának viszont most kijött a lépés: a Vettelt maga mögött tartó Sergio Perez felállhatott a dobogó legalsó fokára, Nico Hülkenberg pedig a hatodik helyen végzett. Valószínűleg a rendhagyó helyszínnek köszönhették a sikert, ami az év végi összesítéskor már senkit nem fog érdekelni, csak a pontszám. Talán a csapat léte múlik rajta.

Kép

A Haas versenyek óta ott végez, ahová eredetileg is várták őket. Vagyis nem az első két futam amerikai álma mutatja a valós teljesítményüket, hanem ami azóta történt. Nem mintha Esteban Gutierreznek bármelyik hétvégéje álomszerű lett volna, főleg nem az első, amikor Fernando Alonso kilövőállomásnak használta. A Sauber fiainak párterápiát javasolnék. Közismert, hogy ők ketten nem kedvelik egymást, de már nem először fordult elő, hogy a pályán minden csapatérdeket, akár nyílt utasítást is figyelmen kívül hagyva összementek. Ha a 15-16. helyeken zajlik a csata, akkor ott adnak bele mindent, de olyan még nem fordult elő, hogy az egyikük engedjen. A versenybírák Marcus Ericssont büntették meg, amiért nem hagyott helyet a csapattársának, míg a csapat szerint mindketten felelősek voltak. A svéd három rajthely mínuszt Kanadára és két büntetőpontot is kapott a neve mellé. Visszaesőnek bizonyult Pascal Wehrlein, akit virtuális Safety Car alatti gyorshajtásért és kék zászló figyelmen kívül hagyásáért kétszer 2x10 másodperccel és négy büntetőponttal szankcionáltak. Azért ez kicsit sok.

       Kép

Igen, jól látjátok. A címben szereplő ultragáz kifejezés a csapatutasításon és a Red Bull performanszán kívül az élő képeken Hamiltonnal parádézó Justin Bieberre is vonatkozik. Nem tudom, ki engedte oda az énekesek gyöngyét, jó, legyen ott. De hogy a győztes Hamilton legelőször vele pacsizott, semmint az érte dolgozó csapatával, az sokat elmond a brit hozzáállásáról. Színvonal, az…

       Kép 

Ez történt tavaly. Meg ez.

Vitriol a Facebookon

(Csak akkor szólj hozzá, ha káromkodás és személyeskedés nélkül is megy!)