Red Bull pezsgővel

Már napokkal korábban borítékolni lehetett, hogy ismét nem a verseny lesz a főszereplő, a rajt után pedig azt is, hogy az öt héten belül négyszer nyerő Lewis Hamilton dőlhet hátra legnyugodtabban a nyári szünetben. És ki ivott pezsgőt a saját cipőjéből? Nem a győztes.Kép

A négy futammal telezsúfolt július nem egészen a versenyzésről szólt.

Ausztria: Rosberg-Hamilton csattanás, háromórás tanácskozás Rosberg büntetéséről

Nagy-Britannia: Safety Car mögötti rajt, tiltott üzenet Rosbergnek + újabb büntetés

Magyarország: sárga zászló, tiltott rádióbeszélgetés, versenyzők viselkedése  

Kép

A szabályok értelmezése körül kibontakozó vita a Magyar Nagydíj utáni napokban sem csitult. Nézzük, mire jutottak a nagy döntések hetében Nico Rosberg dupla sárga zászló alatti gyorskörével, Max Verstappen agresszív, a versenyzők közötti íratlan szabályt felrúgó védekezésével, a rádiós szabállyal, valamint a pálya szélét jelző kerékvetőkkel kapcsolatban:

1, Dupla sárga zászló, avagy a Lex Rosberg

A Mercedes próbálta menteni a helyzetet, és hangsúlyozták, mennyire sajnálatos, amiért Hamilton az ő tudtukon kívül egyeztetett Charlie Whiting versenyigazgatóval Rosberg pole pozíciót érő köre, és az elegendő gázelvétel kérdésében. A bírák végül elfogadták a Mercedes telemetriája által rögzített adatokat, miszerint a német kellően lassított a Hungaroring érintett szakaszán, vagyis elegendő ideje nyílt Fernando Alonso keresztben álló autóját észlelni a pálya szélén.

Megoldás: amint a következő alkalommal meglendül dupla sárga zászló a kvalifikáción, minden folyamatban lévő gyors kört törölnek. Ez a paci másik oldala, mert ez úgy hangzik, mintha piros zászlóval szakítanák meg az időmérőt, csak éppen nem kell automatikusan mindenkinek bejönni a pályáról. Másik adalék, hogy az előző mért körhöz képest nem lehetne javítani. Rosberg javított, mert száradó pályán mi mást tehetett volna, de mi a helyzet akkor, ha valakinek nincs előző mért köre, amihez viszonyítani akarnak? Rosberg Németországban egy mért kört teljesített a Q3-ban. Nyilván életbe lép a szabály egyéni értelmezése, mint a Hungaroringen, vagyis ugyanott vannak, mint ahonnan elindultak.

2, Max Versappen irányváltásai

Jenson Button veszélyesnek titulálta, amit a holland rendszerint a féktávokon művel. A versenybírák máshogy gondolták, s mindkét hozzájuk érzett panaszt azzal az indokkal söpörtek le az asztalról, hogy minden szabályosan zajlott. Verstappen másoktól is kapott kritikát, és nem érti, mi a baj vele. Kijelentette, hogy nem fog megváltozni, mert SEMMIBEN nem kell fejlődnie, sőt, szerinte Alain Prost és Ayrton Senna is elismerné a stílusát. Ebben nem vagyok ennyire biztos, ajánlom Eddie Irvine visszaemlékezését a legelső versenyéről. Verstappent vajon ki fogja megleckéztetni az „öregek” körül - a pályabírók szavaival élve - robosztus védekezésért? Ezúttal Nico Rosberggel nem értette meg magát, de erről később.

Megoldás: még nincs, de amint kiejt valakit a versenyből, talán lesz. Talán.

3, A rádiós tilalom feloldása

Hamiltonnak a szezon addigi legunalmasabb futamát hozó Bakuban gyűlt meg a baja a kormánya kapcsolóival, amelyek megfelelő állásba fordításához a szabály akkori megfogalmazása szerint nem kaphatott segítséget a mérnökétől. Sergio Pereznek egy pitwallon világosan látható fékhibát nem jelezhettek Ausztriában, ugyanott Rosberg utólagos büntetést kapott a kívülről érkezett segítség miatt, majd a Hungaroringen Jenson Button is megjárta az autó életben tartását célzó tiltott üzenettel. 

Megoldás: vissza ugyanoda, ahonnan tavaly év közben elindultunk. A rajt előtti kuplungbeállításokat kivéve ismét szabaddá vált az információáramlás, a ki milyen taktikán van, és hogyan veszi a kanyart, az is. Kár, hogy a köztes időben kiosztott büntetéseket nem lehet meg nem történtté tenni.

4, Pályaelhagyás, avagy No limit?

Először mindenki úgy tudta, hogy a Német Nagydíjon sehol nem figyelik a kiszélesítést, ám a legelső eligazításhoz képest mégis repültek a figyelmeztetések a pálya határainak tiszteletben tartásáért. A pénteki első szabadedzésen csak az egyes kanyarban összesen 93 esetet regisztráltak, ebből tizennégyszer Verstappen volt az elkövető. Szombatig háromszor változott a pálya külső határának kijelölése végül a versenyzők kérésére kintebb helyzeték az érzékelőket a legproblémásabb kanyarban.

Megoldás: kanyaronként, mint eddig.

Szokásához híven a Mercedes gondoskodott arról, hogy akkor is találjak témát a Német Nagydíj összefoglalójához, ha esetleg megint unalmas vonatozást látnánk. A „közel van hozzánk a Red Bull” és a „nem tudjuk, melyik versenyzőnk lesz a világbajnok” (aha, én pedig a hármas villamos vagyok), mondatok után látszólag forróvá vált a bajnokságot hat ponttal vezető Hamilton lába alatt a talaj. A brit a harmadik szabadedzés után a boxutca vonalának átlépése és egy veszélyes kiengedés miatt idézést kapott a sportfelügyelőkhöz. A közösségi médiában többen rögtön a szívükhöz kaptak, hogy ebből még úgy is tízhelyes visszasorolás járhat a versenyre, ha Hamilton csak megrovást kap, mert ez már a harmadik lenne neki, és mi lesz így a bajnoksággal, mert nyilván megint Rosberget akarják segíteni. Vaklárma volt minden. Egy olyan vétségért, amiért eddig a versenyzőt marasztalták el, a szankciót pénzbüntetés formájában szépen átruházták a Mercedesre. Összehasonlításul Jean-Eric Verge-t 2014-ben Spanyolországban egy úgyszintén szabadedzésen elkövetett hibáért tízhelyes visszasorolással, tavaly Belgiumban Danyiil Kvyatot szimpla megrovással, idén Ausztráliában az újonc Rio Haryantót mínusz három hellyel és két büntető ponttal sújtottak. Azért is ordít a következetesség hiánya, mert Hamilton visszasorolásos büntetéséhez egyetlen megrovás is elég lett volna. Ismét győzött a be nem avatkozás elve. Vagy inkább az elfogultság.

Kép

Igaza lett a Mercedesnek abban, hogy ezen a hétvégén sem a Ferrarira kellett figyelniük. A technikai igazgatójától azonnali hatállyal megváló olaszok egyre távolabb kerülnek a tavalyi jó formájuktól. Az időmérőkön kikoptak a Mercedesek mögül, maximum csak egymással tudnak harcban lenni, a versenyeken pedig a Red Bullokkal sem bírnak tempóval. Ideje nyíltan belátniuk, hogy ez az év elment. Egyik rémálmuk akkor vált valóra, amikor zátonyra futottak az idei irányelveik, a másik pedig akkor, amikor átlépte őket a Red Bull a konstruktőri versenyben. Sebastian Vettel még mindig nagyon diplomatikusan fogalmaz, de már tudja, hogy az egyéni harmadik helyezésért mind a két Red Bullal meg kell küzdenie. Nem jó előjel a Ferrarinak, hogy a Red Bull a kettős dobogóval gyakorlatilag egy olyan pályán teljesítette túl a saját elvárásait, amiből lesz még pár hasonló az év maradék felében is. Mindenki az osztrák csapatot várta második erőnek, habár az első rajtsorra még annak a Daniel Ricciardónak sem volt esélye, aki már a pénteki versenyszimulációs köreivel felhívta magára a figyelmet. A kétesélyes időmérőn Hamilton elfékezte az utolsó próbálkozását a Q3-ban, Rosberg pedig egyetlen mért körrel megkaparintotta előle a pole-t. Mint kiderült, a német autójában kisebb elektronikai zavar támadt, s egyetlen éles köre még üzemanyagtöbblettel (!) is tökéletesre sikerült. Nem emlékszem, hogy hol és mikor, de előfordult már, hogy a kelleténél jobban megtankolták a Q3-ban. Hamilton egy interjúban azon poénkodott, hogy jól kell viselkedniük, mivel a Mercedes nagyfőnökei is a helyszínen tartózkodnak. Lefordítva: akié az első kanyar, azé a verseny is, persze miután ép autókkal túljutottak az első kanyaron. És valóban hamar eldőlt: a hungaroringi gyenge rajtja után Rosbergnek sikerült még rosszabb startot vennie, s nem hogy a csapattársa, de a második sorból induló Red Bullok is elmentek mellette, és a Ferrarik előtt találta magát. Kipörögtek a hátsó kerekei, mint ahogyan délelőtt sokaknak a GP2 mezőnyéből. Érthetetlen, miért felejtett el rajtolni, s számomra az is rejtély, hogy miért akar újabb két évet eltölteni egy olyan csapatnál, ahol komolyan soha nem osztottak neki lapot. Akkor sem, amikor egymás után négyet nyert.  

Kép

A mezőny eleje megúszta a koccanásokat, bár Verstappen úgy fordult el Ricciardo mellett szinte a pályáról lesodródva, hogy saját szófordulatommal élve nem tettem volna a kerekeik közé egyik hajszálamat se. Az ausztrál annyira védte a helyét, hogy egy elborultabb agyú versenybírói testület simán ejnyét (áthajtásost vagy időbüntetést) inthetett volna érte. Jobb, hogy nem így történt, mert akkor a Red Bull nem szedte volna szét a versenyzői taktikáját. Ami a hollandnál nem vált be, bevált a csapattársánál, s a második kiállásukat követő helycserével ezt tudtunkra is adták. A verseny után Verstappen a Red Bullnak és Ricciardónak tett szívességről beszélt, vagyis hogy az ausztrál nem azért loholt a nyakában és előzte meg a negyvenedik körben, mert annyival gyorsabb volt nála, hanem mert helycserére kérték őket, és ő a Toro Rossós időszakától ellentétben engedelmeskedett. Ami azt illeti, nem értem, miről beszél, hiszen a 100. versenyét futó Ricciardo egyértelműen gyorsabb volt, mert az alulkormányzottsággal küzdő és a szuperlágy Pirellikkel két etapban sem boldoguló Verstappen megelőzését követően Rosbergre is DRS távolságra zárkózott. Csak azért nem vadászta le a németet, mert a Mercedes kijött előle a boxba. Ricciardo versenytempója azt mutatta, amit már pénteken is sejteni lehetett: nem volt véletlen sem a harmadik rajthelye, sem a vasárnapi második helye, amit a cipőjéből ivott pezsgővel ünnepelt. Majd akkor térjen vissza Verstappen és a főnöke erre a csapatjátékos témára, miután legalább egyszer a garázs másik fele érdekében a holland versenyét is eltaktikázták, addig csak duma az egész. Jól tudja, hogy miatta bárkit lapátra tesznek, és hogy milyen körülményeknek köszönhette az első győzelmét.

Kép

Az első kettős Red Bull dobogóról azonban majdnem csak feltételes módban lehet beszélni. Mint röviden már felvezettem, a legutóbb Kimi Raikkönennel szemben fizikai kontaktig keménykedő Verstappen most Rosberggel talált egymásra. Azt gondolta, hogy a német is ugyanolyan könnyű falat lesz, mint múltkor a finn, vagy a rajtot követően a csapattársa, de amilyen mázlista (a Hungaroring után megint), újabb előzési kísérlet helyett csak várnia kellett, hogy Rosberget megbüntessék. Mindenkiben friss az emlék az ausztriai összeéréssel végződő szituációról Hamilton és Rosberg között, de amiért kiteszem ide a „de” szócskát, az azért van, mert megint olyan helyzetet láttunk, mint amiért Hamilton soha semmit nem kap. Legalább Rosberggel következetesek. A visszajátszásban látszott, hogy Verstappen jól érezte azt, hogy a bevetődő Mercedesnek nem akaródzott bevenni a kanyart, és lekényszerítette őt a pályáról, viszont az is látszódott, hogy akár a Hungaroringen, a holland rálegyezett a másikra a féktávon. Egy-egy, sárosak mindketten, Verstappennek bőven lett volna ideje másik ívet választani. Nem tudom, mikor fogott kezet Rosberg a fekete macskák falkájával rendelkező Kvyattal, de az orosz átragaszthatott rá valamennyit a balszerencséjéből, ugyanis nem elég, hogy öt másodperces büntetést kapott Verstappen kitereléséért, a saját csapata NYOLC másodpercet számolt öt helyett, mielőtt hozzáfogtak volna utoljára lecserélni a kerekeit. A stopper elromlásával indokolták a rászámolást. Az egyenlőséget annyira hangoztató Mercedes ismét kiesett a szerepéből és elfelejtette megvédeni. Ha ilyen főnöke van az embernek, mint Niki Lauda, aki teljes mellszélességgel helyesli a versenyzője megbüntetését, ellenségekre sincs szüksége. Nem állt ki Rosberg mellett, pedig ugorhatott volna a versenyzők körében egyre kevésbé népszerű Verstappen megmozdulására. Még mindig nem egyértelmű, ki lesz a világbajnok?

Kép

Ha valaki azon aggódott volna, hogy Verstappen egyedül marad, megnyugodhat: egy barátot már biztosan szerzett. Amikor a holland arról beszélt a futam utáni hivatalos interjún, hogy attól tartott, ütközni fognak Rosberggel, cinkosan összekacsintott Hamiltonnal. „Lewis tudja ezt” – mondta. A Német Nagydíj semennyivel nem volt jobb, mint a magyar. A koccanó Manorok, az első etapban hamar kopó hátsó gumik (Red Bullok), a dadogó technika (Kvyat), az elrontott kerékcserék (Carlos Sainz, Rosberg, Raikkönen, Massa), a brazilok kiesése vagy a pénteken születésnapos Fernando Alonso tavalyi „GP2-es motor” kifakadását idéző megjegyzése, aztán a Rosberg-Versteppen kettőst idéző csatája Esteban Gutierezzel… más nem nagyon történt. Most pedig függönyt le, itt a nyári szünet. Gutierrez gyakorolhatja, hogyan kell lehúzódnia a lekörözések alatt, miközben ezt hallgatja:

- Imádom ezt a srácot, ő a kedvencem – mondta Ricciardo a rádión keresztül.

- Ne aggódj, mindenkivel ezt csinálja – felelte a versenymérnöke.

Vitriol a Facebookon

(Csak akkor szólj hozzá, ha személyeskedés és káromkodás nélkül is megy!)