Hamilton 50. győzelme

Az ötvenedik győzelmét arató Lewis Hamilton nyolc hét pontot faragott a hátrányából, de három futammal a vége előtt még mindig Nico Rosberg vezeti a bajnokságot. Avagy 56 kör október 23-án.

Kép

Bármi történjen Mexikóban, utána is a német áll majd az élen, és ez ellen az a Bernie Ecclestone se tehet semmit, aki bizonyos időközönként kijelenti, hogy Lewis a valaha volt legjobb világbajnok, és Nico bajnoki címe kevesebbet érne. Rosberg mindig kiemeli, hogy nem a szezon legvégét, hanem az aktuális kihívást nézi, és az esetleges technikai akadályokra sem akar gondolni. Azért kíváncsi lennék rá, milyen arcot vág, amikor ilyen felháborító véleményeket hall, mint a fentebbi. Már ha eljutott hozzá. Tagadja, hogy megelégedne a biztos második helyekkel, most sem elégedett teljesen. De három olyan helyszín következik, ahol tavaly nagyon erős volt. Miután Hamilton ugyanennyivel a vége előtt megnyerte a bajnokságot, látszólag hátradőlt az eredménnyel, míg csapattársa magasabb fokozatba kapcsolt, amit az idei szezon elejére is átmentett. Hamilton közel három hónapja, a Német Nagydíjon nyert utoljára. Mindössze négy forduló után, a Hungaroringtől Monzáig vezette a pontversenyt, amit a júliusi győzelmi sorozatának köszönhetett. A malajziai kiesést hagyjuk: kiesett, nem jár érte pont, kár azt számolgatni, hogy anélkül közel pontegyenlőség lenne a két pilóta között. Úgy érkeztek a texasi Austinba, hogy mindketten tudták, ez Hamilton egyik kedvenc pályája, aki elmondta, hogy a világot jelentené neki, ha ismét győzni tudna. Bejött. Az öt Amerikai Nagydíj közül, melyet ezen a helyszínen rendeztek, Hamilton négyszeres győztesnek nevezheti magát.
Kép

Várható volt, hogy a pole-ból (ezúttal probléma nélkül) rajtoló Hamilton megfoghatatlan lesz. Most már elmondhatja magáról, hogy nem csak második helyről tudja megnyerni a második hazai futamának tartott Amerikai Nagydíjat. Legalább most nem lökött ki senkit a pályáról, mint tavaly. Lehet nekem esni: ugyanolyan gáz volt, mint Verstappen féktávon mozgása. Utóbbinak a versenyzők (köztük Hamilton!) nyomására végre gátat szabott az FIA. Ideje volt. Lex, akarom mondani Max Verstappen, aki állítólag elég érett a Forma-1-hez, kiröhögte az egészet, szerinte a többiek merő önzésből panaszodnak rá. Mindenki. Nem fogja fel ésszel, hogy eddig azért nem létezett ilyen írott szabály, mert mindenki tisztában volt vele, hogy ne váltson irányt a féktávon a mögötte érkező gyorsabb autó előtt. Az megvan mindenkinek, hogy a holland pontosan ugyanezzel vádolta tavaly Monacóban Romain Grosjeant, miután beleszállt a franciába? Az egyesek szerint a „Forma-1 istenadta ajándéka” Verstappen, aki még úgy is megnyerte a nap versenyzője szavazást, hogy be sem fejezte a futamot, először visszabeszélt a mérnökének, hogy nem lassít, mert nem azért van itt, hogy negyedikként intsék le, aztán se szó, se beszéd megjelent a boxutcában. Úgy értette félre a mérnökét, hogy az egy árva szóval sem mondta neki, hogy ki kell jönnie. Monaco újratöltve. Kapkodás, majd bosszús legyintés: a kivezető körben megadta magát a váltó a Red Bullban, körbe se tudott menni a pályán. Verstappen tényleg nem azért volt itt, hogy negyedik legyen. Helyette belelépett Ricciardo monacói cipőjébe, és kiesésével akaratán kívül megpecsételte az ausztrál sorsát.

Kép

Verstappen autója olyan hangot adott ki, mint egy kézi daráló, persze, hogy üresbe se lehetett tenni. Darut kellett küldeni érte. Miért nem állt ki az első nyitási pontnál, amikor már az egész mezőny elhaladt mellette? Még most se értem, mire várt, de ha a csapata kérte, hogy cammogjon el a boxig, akkor az ő saruk. Daniel Ricciardo váltig állítja, hogy azon múlt a harmadik helye, hogy az életbe lépő virtuális biztonsági autós fázis tálcán nyújtott egy-egy ajándék kerékcserét a Mercedeseknek. Ricciardo pont egy körrel Verstappen szellem-kerékcseréje előtt járt kint, míg a Red Bulltól, sőt, házon belül is eltérő gumitaktikán futó Merciknek kapóra jött a lehetőség. Ricciardo végül hiába rajtolta le Rosberget és haladt sokáig a második helyen, a közepes keménységű Pirelliken, örülhetett, hogy eljutott a célig. Harminc kört tett meg a második kiállása után. Most már senki sincs biztonságban a cipőjétől, ezúttal a pódiuminterjúkat levezénylő Gerard Butler volt az áldozat. Egyféleképpen lehet megúszni a cipőből itatást: ha Ricciardót mezítláb engedik fel a dobogóra.  

Kép

Míg a Mercedest békén hagyta a technika ördöge, a boxutcában kísérthetett valami. Először Verstappen képzelte azt, hogy ki kell jönnie, másodszor a Ferrari szerelői vétettek hibát. Miután az egyik Red Bull feladta a versenyt, mindkét Ferrari esélyessé vált a dobogó legalsó fokára. Szerintük. 1, Miért kapott Kimi Raikkönen szuperlágy gumikat az első kiállásakor? 2, Miért nem kapott Sebastian Vettel eggyel keményebb keverékek a második kiállásakor? Vettel alatt megint rezgett a léc. Nem elég, hogy ismét kikapott az időmérőn Raikkönentől, a verseny legelső kiesője, Nico Hülkenberg szerint Vettel indította el a középmezőnyt érintő tömeges koccanást a rajt után, aminek az ő Force Indiája itta meg a levét. Sehogy sem lett volna meg a harmadik hely. Raikkönennek azért, mert egy rosszul rögzített csavar miatt vissza kellett gurulni a boxutcába, Vettelnek pedig a két körrel a vége előtt használhatatlanná kopó gumi miatt, amit inkább lecseréltek, minthogy nulla ponttal távozzanak Austinból.

Kép

Tehát egyedül a friss konstruktőri bajnok Mercedes produkált tökéletes hétvégét, a Red Bull és a Ferrari vérveszteséggel, elbukott pontokkal távozott. És a többiek?

- a McLaren kettős pontszerzéssel feledte a szuzukai visszaesést. Jenson Button nyolc helyet javított három kör alatt. Fernando Alonso előbb burkoltan GP2-motorozott, amikor beragadt a két Renault mögé (katasztrófa, katasztrófa, ismételte), aztán olyat mutatott, hogy simán megérdemelte volna a nap versenyzője címet. Nem azért, amiért kiterelte Felipe Massát a pályáról, de mintha nem is McLarenben ült volna. Sokat lépett előre a csapat.   

Kép

- Carlos Sainz szombaton Q3-ba jutott, aztán stabilan pontszerző zónában maradt. Szerintem a legvégén átengedte Alonsónak az ötödik helyet, de most már mindegy. Ő is lehetett volna a nap versenyzője. A Toro Rossó bejelentette, hogy megtartja Danyiil Kvyatot is, ugyanazért, mint Sainzot: hogy ne csapjon le rá másik csapat (Force India/Renault/Haas). Továbbra sem értem, miért nem engedik el őket, holott csak akkor lesz hely a Red Bullban, ha Ricciardo egy év múlva valamiért lelép.

- pontot szerzett a hazai futamán az egyik Haas, a másik pedig kiesett. Essen szét a Haas! - ezen a címen írnám meg ennek a posztnak a folytatását, ugyanis a szabadedzéseken főleg az ő alkatrészeik hevertek a pályán.

Kép

- a Williamsek közül most Felipe Massa szerzett pontot, hetedik lett. Majdnem ő is nullázott, amikor összeért Alonsóval.

- tapintható a feszültség a Renault-nál, mindkét pilóta a szerződésért hajt, mert a csapat egyik ülése már elkelt: Hülkenberg elhagyja a Force Indiát, és jövőre sárgába öltözik.

- Sergio Perez is belekeveredett a rajtot követő adok-kapokba, de megúszta egy forgással

Ez történt tavaly. Micsoda verseny volt!

Vitriol a Facebookon

(Csak akkor szólj hozzá, ha személyeskedés és káromkodás nélkül is megy!)