Seregszemle 2017 – Cápakorszak

Tíz csapat, új megjelenés, régi célok. Másodpercekben megmutatkozó gyorsulás, 900 lóerő, szélesebb autók, szélesebb gumik, visszatérő cápauszony, rengeteg egyedi elem. Tényleg rengeteg.
Kép

1. Williams Martini Racing, a fehér cápa

Versenyzők: Felipe Massa, Lance Stroll

Nem kellett komolyan venni a fennállása negyvenéves évfordulóját ünneplő Williams szándékosan sejtelmes grafikáját. Nyolc nappal később kiderült, hogy nem cápát, hanem egyenesen vitorlást építettek. Összbenyomása alapján az FW40 tűnik a mezőny legkonzervatívabb konstrukciójának, és a rejtőszínnel felérő fehér sem sok részletet árul el róla. Plusz pontot ér, hogy nem hagyták üresen a hatalmas uszonyt. Bizakodásra ad okot, hogy a téli szünetben bevásároltak a szakemberekből (legfontosabb közülük Paddy Lowe), akikről azt rebesgetik, hogy a Strollal (Stroll-lal? Hej, hej, helyesírás!) együtt érkező tőkéből kapják a fizetésüket. A csapat idén mesterrel és tanítvánnyal, avagy egy jutalomjátékra „leporolt” és egy éppen csak nagykorú újonc versenyzővel vág neki az évnek. És állítólag ingyen Mercedes erőforrásokkal.

Cél: minél több dobogó

Kép

2. Sauber F1 Team, a kék cápa

Versenyzők: Marcus Ericsson, Pascal Wehrlein

Egyes híresztelések szerint a C36-Ferrari zárja a partnerségi együttműködést az olaszokkal, tehát a Mercedes-junior Wehrlein alkalmazása már a motorváltást készíti elő. Jól látható a Mercedes-csillag a sisakján, senkit ne tévesszen meg, hogy most egy Sauberben ül. Már ha felépül a téli sérüléséből. Addig a Ferrari-tartalék Antonio Giovinazzi helyettesíti. Felipe Nasr brazíliai pontszerzése hiába mentette meg a később euróban is megmutatkozó nullázástól a csapatot, elküldték, ráadásul a Manor csődje miatt ülés nélkül is maradt. Ha Banco do Brasil el, akkor kék szín is el, gondolhattuk volna. Az idén huszonöt éves svájci alakulat azonban régi/új festéssel rukkolt elő. A kezdeti éveikre vagy a 2010-2014-es szezonokra jellemző szürke helyett maradtak a fehérrel és bronzzal kiegészített kék vonalon. A tavalyi pontszerzésért járó pénzdíj és a 2016 nyarán színre lépő új tulajdonosi kör egyaránt kevés lehet, ha a tavalyi Ferrari motorral úgy járnak, mint 2016-ban a Toro Rosso.

Cél: visszatérni a középmezőnybec6j8mbwwoaa3dlv.jpg

3. Renault Sport F1, a darázscápa

Versenyzők: Nico Hülkenberg, Jolyon Palmer

„Darázscápa”, ugrott be rögtön a matt fekete-sárga dizájnról. Jó ránézni, főleg az ívelt uszonyra. A 2016-ban még a Lotus romjaiból felépült gyári Renault egyenesen az ötödik helyet célozta meg az R.S.17-tel. Tavaly arról beszéltek, hogy három évet adnak maguknak a céljaik megvalósítására. Tegyük fel, hogy a McLaren is előttük végez, az ötödik hely még így is hatalmas előrelépést jelentene az újratervezett motornak és a valóban erre az autóra épített karosszériának. Építkező időszakban érkezni nem mindig hálás feladat, de a Kevin Magnussen helyére szerződtetett Nico Hülkenberggel, akinek a Renault az első gyári csapata, hosszú távú terveik vannak.

Cél: ötödik hely

Kép

4. Sahara Force India Formula One Team, az ezüst cápa

Versenyzők: Esteban Ocon, Sergio Perez

A tizedik évére készülő indiai csapat ismét „minden eddigi legjobbjára” készül: végeztek már ötödik és negyedik helyen, ezúttal pedig a konstruktőri harmadik pozíció a cél. Ehhez viszont sok-sok dobogót kell hoznia a csapatot jól ismerő Pereznek és a Manortól érkező Oconnak. (Nagyon zárójel: a Mercedes tudhat valamit, ha a kilencfutamos tapasztalattal rendelkező franciát engedte át a Force Indiának, és nem a teljes szezont futó Wehrleint.) A VJM10-en nagyjából minden feltűnő, kivéve a festése. Robosztus uszonyt/vitorlát kapott, és az autó elejében egyszerre elevenedik meg a 2012-ben bevezetett lépcső, a 2014-ben retinákat kiégető hosszú és mindenféle alakú orr, valamint a 2015-ös szezon közepe óta használt kopoltyú.

Cél: harmadik hely

Kép

5Mercedes-AMG F1, az ezüstnyíl cápa

Versenyzők: Lewis Hamilton, Valtteri Bottas

Hol a cápa? A világbajnok csapat egyedi módon közelítette meg a motorborítás formatervezését: míg például a Williams és a Force India hatalmas vitorlát feszített, addig a Mercedes bevonta azt. A részletgazdag W08 (EQ Power+)-ról hiányzik az uszony. Ez maximum „sörény”. Már a bemutató napján elhangzott az akár fenyegetéssel is felérő mondat, amit senki nem akart hallani: a vártnál is jobbra sikerült az új motor. Távozott a világbajnok és a sikerek nagy kovácsának tartott Paddy Lowe? Sebaj, érkezett a minden mozdulatáért kikezdhető Bottas és James Allison a Ferraritól, és a csapatvezetés is 2020-ig szerződést hosszabbított. Hamilton optimista (miért ne lenne), Bottas optimista (élete lehetősége), a csapat bosszantóan magabiztos. Van miért. Az autó szürkés színvilága picit sötétedett, és végre hozzá mertek nyúlni a türkizhez is.

Cél: dominancia, dominancia, dominancia

Kép

6. Scuderia Ferrari, a vörös cápa

Versenyzők: Kimi Raikkönen, Sebastian Vettel

Újabb csapat, újabb egyedi megoldás. Force Indiáét idéző vitorlaszerű uszony, rajta kis T-szárny, itt is bütyök, ott is bütyök. Az orr kialakítása és a trikolorral kiegészített festés maradt a tavalyi. A listában a Ferrari az első, ami változatlan felállással vág neki az évnek. Eddig „csak” szakemberekből veszített a csapat, azonban a szezon végén a versenyzői is odébb állhatnak. A bebetonozottnak tűnő Raikkönen is. Tíz éve nyerték utolsó egyéni, és kilenc éve az utolsó konstruktőri címüket. Ha az SF70-H névre hallgató autó nem hozza az elvártakat, elsőként a tervezőcsapat átrendeződését hozhatják fel mentségül. Tik-tak. Vettel azért érkezett, hogy bajnok legyen. Annyit elárultak, hogy nem csak erősnek néz ki a gép, hanem annak is érződik. Tavaly kikaptak a Red Bulltól. Az előrelépés egyénileg is előrelépés, csak hát a vetélytársak sem egy helyben topognak.  

Cél: óvatosan nyilatkoztak: „Ausztráliában kiderül.”

        Kép

7. McLaren, a narancs cápa

Versenyzők: Fernando Alonso, Stoffel Vandoorne

A McLarent övezte a legnagyobb várakozás, de nem az autó formája, hanem a színe miatt. A narancsot mindenféle részletben elrejtették, mint például feliratba, cipzárba, vagy narancsízű kekszbe, amit a bemutatón lehetett ropogtatni. Tádámm, narancs lett! És nem csupán annyira, mint amennyire a Mercedes türkiz. Éles vonallal zárul a Ron Dennis-korszak. Vége az MP4 sorozatnak is, az új éra első eleme az MCL32 nevet kapta. 2015-ről 2016-ra nagy fejlődést mutattak, de az elmúlt két évvel ellentétben most nem ígértek semmi elrugaszkodottat. Emlékszünk még, hogy sikerült dobogóra állniuk 2015-ben? A Honda azt ígéri, hogy a 2016-os Mercedes szintjén lesznek. A továbbra is harmadik címére váró Alonso szeptemberben dönt a folytatásról/távozásról, míg a tavaly Bahrainben beugró Vandoorne egyértelműen hosszabb távra készül. Most már tervezhetnének a szponzoraik is, mert legalább annyira üres a McLaren, mint a Sauber.

Cél: tisztességes helytállás, jelentsen bármit is
Kép

8. Red Bull Racing, a nagy bikacápa

Versenyzők: Daniel Ricciardo, Max Verstappen

Szintén nagy várakozás övezte, majd antennaerdő helyett aránylag konzervatív RB13 érkezett. Ha a porszívóhoz hasonlító orrát nem számítjuk, elmaradt a Mercedest idéző újításhullám, és a tavalyról átörökített matt festés sem könnyíti az újdonságok kiszúrását. A pár éve még világverő csapat nem csak azért aggódhat, hogy vajon mennyivel lett erősebb az idei Mercedes, hanem a saját erőforrásuk teljesítménye miatt is. (2014/15-ben is a motor volt a gyengéjük.) Nem állítják, hogy övék a legerősebb konstrukció, azt viszont igen, hogy övék a legerősebb pilótapáros. Melyik ujjukba harapnak, ha valóban bajnokesélyesek lesznek? Arra lesz pár elméletem.

Cél: bajnoki cím

Kép

9. Haas F1 Team, a legcápább cápa

Versenyzők: Kevin Magnussen, Romain Grosjean

A kedvenc uszonyom! Karcsú, íves, szépen festett. A VF17 a Ferrarinál is megfigyelhető kis „pillérekkel” kiegészített légbeömlőt tervezett, valamint lecserélték a tavalyi orrkialakítást is. A 2016-os szezont sokkolóan jól kezdő és továbbra sem Ferrari-klón csapatot végül utolérték az újoncok betegségei, emlékezzünk csak mennyit panaszkodtak a vezethetőségre. Törések, ijesztő fékhiba, tempó hiánya. A csapatfőnök elmondása szerint csak a pedálokat nem tervezték újra, plusz megkapták a legújabb Ferrari motort. A harmadik szezonjára készülő Magnussen már a harmadik csapat színeit ölti magára, aki ha itt sem tudja megvetni magát, valószínűleg kikerül az F1-es körforgásból. Grosjean vélhetően megint szóba kerül Raikkönen helyére.

Cél: bebizonyítani, hogy nem a véletlen múlt a tavaly év eleji siker

Kép

10. Scuderia Toro Rosso, a kis kék bikacápa

Versenyzők: Carlos Sainz, Danyiil Kvyat

A Mercedeséhez hasonló keskeny orrot és olyannyira újragondolt festést villantott az STR12, hogy nekem ők nyerték a vizuális csatát. Még sosem estek át ekkora ráncfelvarráson. A belső ráncfelvarrás részeként visszatértek a Renault motorhoz, amitől azt remélik, hogy már nem fenyegeti őket az a veszély, mint tavaly a Ferrari erőforrással: év közben elfogyott a lendület. Ami a versenyzőiket illeti, Sainznak ez lesz a harmadik éve, az évközben visszazavart Kvyatnak pedig a majdnem harmadik. Egyiküknek sem az lehet a legfőbb álma, hogy negyedikre is itt maradjanak. Kvyat rajtszáma római számmal került fel a sisakjára, és ha itt tartunk, Vettel ötöse betűvel, folyóírással olvasható.

Cél: ötödik hely

Kép

-1: Manor, a kihalt cápa

Az MRT06-ot csupán méretarányos szélcsatorna modellen láthattuk. Hiába fektetett bele a Mercedes, úgy látszik, a segítség csak egyetlen évre szólt. Kirepültek a versenyzők, velük repült a pénz is. Elméletileg a harmadik versenyig csatlakozhatnak a mezőnyhöz, de olyan nagy a csend körülöttük, hogy erre aligha nyílik esély. Szerk.: a csapat március 1-én visszavonta a nevezését. Vége.

Kép

Nem tippelek erősorrendet se most, se a tesztek után. Mivel a bemutatott autók már a legelső tesztnapra megváltozhatnak (hát még a legelső versenyre!), meg se próbáltam minden apróságot górcső alá venni. Ahogy haladunk előre az időben, úgy fog vizuálisan egységesedni a mezőny. Vizuálisan egységesedni? Jujj. Én kérek elnézést.

Kép

#HappyNewF1Year

Második rész itt

Ilyen volt a 2016-os seregszemle

Vitriol a Facebookon

(Csak akkor szólj hozzá, ha személyeskedés és káromkodás nélkül is megy!)