Verstappen: Jött egy idióta
A lekörözött Esteban Ocon amatőr módon megfosztotta a győzelemtől Max Verstappent, akik a futamot követően sisak nélkül is összecsaptak. A balhé árnyékában Lewis Hamilton nyerte a Brazil Nagydíjat, a Mercedes pedig a 2018-as konstruktőri bajnokságot.
Csak Ocon tudná megmondani, mi történt pontosan abban a kanyarban, ahol nem pusztán a saját lekörözését, hanem a leköröző továbbhaladását is megakadályozta. Röviden nekiment. Mindketten megpördültek, és elsőre nem volt egyértelmű, mennyire sérült az első helyet elveszítő Verstappen autója az ütéstől. Hamilton átvette a vezetést és megnyerte a futamot. A Mercedesszel. Egy másik Mercedes hajtotta autó jóvoltából. Ocon jóvoltából, aki azt sem tudja, tagja lesz-e a 2019-es mezőnynek. Mi ez, ha nem táptalaja egy szaftos konteónak az ülésért küzdő Ocon szándékosságáról? A fiúk nem álltak meg az ordibálásnál, a lökdösődés közben Ocon egyszerűen kinevette Verstappent a mérlegelésnél, amit több pilóta is tétlenül végignézett. A fizikai kontaktról természetesen a saját stílusukban nyilatkoztak.
Ocon: Verstappen meg akarta ütni, erőszakosan és nem profihoz méltóan viselkedett
Verstappen: Ocon, akit első nyilatkozatában leidiótázott, „punci” volt
Megszólalt a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner is: örüljön Ocon, hogy megúszta egy lökdösődéssel. Kár volt megnyilvánulnia, ugyanis pont neki, vagy a holland többi pártfogójának kellett volna előrelátónak lennie. Szinte szó szerint fogniuk kellett volna Verstappen kezét nem pedig magára hagyni a díjátadó után, de nem ment vele senki. Mondhatni, apja fia, de ebbe most ne menjünk bele mélyebben, elég annyi, hogy az idősebb Verstappen meglehetősen erőszakos fazon. Véletlen egybeesés, hogy Jos is elkövette ugyanazt a baklövést lekörözöttként, ami Ocon. Ugyanitt. Visszatérve az ifjabb Verstappenre, bármit állítottak róla korábban, még nem vetkőzte le a régi énjét. Két héttel korábban Mexikóban zavarta a csapattársa, Daniel Ricciardo ünneplése, aki hajszálnyival elhappolta előle az első rajthelyet. Állítása szerint kárt tett volna abban, aki nem megfelelően szól hozzá.
Egyik felet sem védem. Ocon részben a körülmények áldozata, idén kifejezetten sok a zűr körülötte. Az autója nem olyan jó, mint tavaly, ráadásul a balesetei sem korlátozódnak a csapattársára. Hónapok óta tudni, hogy a nyári szünetben tulajdonosi kört és nevet váltó Force India nem tart rá igényt, és hiába fő kenyéradója a Mercedes, a mezőny leggyengébbjének számító, szintén Mercedes motorral futó Williams maradék 2019-es ülésére sincs százszázalékos esélye. Ha ezzel a brazíliai manőverrel a Mercedes iránti elköteleződését akarta bizonyítani, azzal azonos szintre emelte, vagyis süllyesztette magát Nelsinho Piquet-vel és a 2008-as crashgate-tel. Ki hitte volna abban a pillanatban, hogy Piquet szándékosan vágódott a falhoz? Most viszont rögtön felbolydult az internet, még a kommentátorok fejében is átfutott – komolytalanul –, hogy Ocon a Mercedes érdekében fordult bele Verstappenbe. Nagyon remélem, hogy X hónap múlva sem kell arról írnom, hogy de, valóban Valtteri Bottas vélhetően megüresedő helyéért tette. A Force India vezetése mintegy magára vállalta a felelősséget: ők adtak engedélyt a Verstappennél jobb köridőket futó Oconnak, hogy a szabályok értelmében visszavegye a körét. Szerintem ez a szabály jövőre nem lesz érvényben. A két érintett együttműködött a versenybírósággal, később kamerák előtt kezet is fogtak, de annak tudatában, hogy a közmunkára ítélt Verstappen nem bánta meg a tettét, nyugodtan tekinthetjük kicsikart békülésnek. Igazából sosem voltak barátok.A konfliktus forrása
Ez az összeesküvés-gyanúk hétvégéje lehet, ugyanis Verstappen és Ocon nélkül is meglett volna a poszt nem szorosan versenyhez kapcsolódó témája: az időmérőn egyszerre került büntetés kapujába Hamilton és Vettel, és vajon ki volt az egyetlen, akit szankcionáltak? A friss ötszörös világbajnok Hamilton, aki leszorította Szergej Szirotkint, vagy Sebastian Vettel, aki türelmetlenkedett a mérlegelésnél? Az FIA nem rondított bele a Mercedes 100. rajtelsőségét szerző Hamilton és csapata ünneplésébe. Hamilton Szirotkin bocs, hogy arra jártam üzenetű bocsánatkérésével egy időben tiszteletlennek nevezte az oroszt, holott a britet még Kimi Raikkönen feltartásáért is elővehették volna. Még Szirotkint rótták meg, amiért a versenybírák szerint túl lassan haladt a pályán. Eldőlt az egyéni világbajnokság, miért is hittem, hogy mostantól adnak a látszatra, és megbüntetik Hamiltont. A következetesség jegyében futni hagyták, árva büntetőpontot sem kapott. Ugyanilyen feltartásért Vettel Ausztriában három rajthelyes hátrasorolást érdemelt. Vettel a vád szerint a német fellökött egy bóját, járó motorral állt a mérlegre, nem várta meg, amíg kézi erővel rágurítják, nem működött együtt az ellenőrökkel, és elindulásával károsította a mérleget. A legvadabb találgatás szerint kizárhatták volna az időméről, végül Vettel – vagy a Ferrari – 25 ezer eurója és egy megrovás bánta a sietséget és az utasítások figyelmen kívül hagyását. Ezek szerint mellékes, hogy feltűnően lassan dolgoztak az FIA emberei, akik a Ferrari munkáját akadályozták.
Vettel és Hamilton a Belga Nagydíjon rajtoltak utoljára egymás mellől. A németnek már a felvezető köre sem indult tisztán, több autó is elment mellette, mire egyesbe tudta kapcsolni a Ferrarit. Később kiderült, szenzorhiba miatt futott szemmel láthatóan gyengébb versenyt a 150. ferraris versenyét teljesítő Raikkönennél. A finn élt a kedvező taktikával, és harmadik helyével tizennégy ponttal ismét átlépte Bottast az összetettben. Daniel Ricciardo sokra ment a Red Bull bocsánatkérésével a mexikói kiesése után. Az oltóhabtól tönkrement motorját ismét cserélni kellett, ami ugyanúgy mínusz öt helyet ért a rajtrácson, mint bármi más, magától keletkező motorhiba. A szabály az szabály, nincs kivétel. Legalább most kibírta a technika, és szinte csak azért nem ő állhatott fel a dobogó legalsó fokára, mert leintették a versenyt. Mindkét Red Bull jól kezelte a gumikat, az első körtől kezdve minden keveréken előnyben voltak a Mercedesekhez és a Ferrarikhoz képest, méghozzá olyan pályán, ahol nem is számítottak igazán esélyesnek. Verstappen különösen szeretheti ezt a helyszínt, neki mindegy, milyenek a körülmények.Hamilton átveszi a vezetést
A többiek:
Racing Point Force India: Ocon tíz másodperc stop&go büntetést kapott Verstappen megforgatásáért, Sergio Perez tizedik lett.
Williams: Szirotkin a Hamilton-incidesn ellenére bejutott a Q2-be, de a futamra elfogyott. Dupla nulla.
Renault: dupla nulla. Carlos Sainz már a Q1-ben kiesett, Nico Hülkenberg viszont a futamot adta fel. Dupla nulla + kemény házon belüli csata a verseny első köreiben.
Toro Rosso: dupla nulla, pedig Pierre Gasly a top10-ből rajtolt.
Haas: kettős pontszerzés, Romain Grosjean nyolcadik, Kevin Magnussen kilencedik helyen végzett.
McLaren: dupla nulla + egyiküket sem érdekelte túlságosan a kék zászló.
Sauber: Mindkét versenyző a top10-ből rajtolt, ráadásul Marcus Ericsson egyéni legjobb rajthelyről. A svéd autóját a rajtrácson is szerelték, a bajt végül a Grosjeannal történt koccanás és kiesés tetézte. Charles Leclerc Mexikóhoz hasonlóan hetedikként ért célba. A Force India dicséri a csapatot, mivel hatékony évközi fejlesztéseiknek köszönhetően a középmezőny részévé váltak.
(A képek nem tőlem származnak, és felhasználásukból nem keletkezik anyagi hasznom.)