Kilapította a mezőnyt a Mercedes úthengere
Nem Lewis Hamilton uralmáról marad emlékezetes az első és vélhetően utolsó Stájer Nagydíj. A Ferrarik három kanyar után csomagolhattak a következő helyszínre, a Renault pedig beváltotta ígéretét és óvást nyújtott be a Mercedes hasonmásának tartott Racing Point ellen.
Mercedes: 80 pont
McLaren: 39 pont
Red Bull: 27 pont (az első versenyük mérlege 0 pont)
Racing Point: 22 pont
Ferrari: 19 pont (még az első verseny pontjai)
Amikor valaki arra gondol, milyen jó lenne ismét Ferrari-Williams csatát látni, biztosan nem arra számít, hogy mindezt a mezőny második felében teszik. Az olaszok ötödik helyen állnak a konstruktőri pontversenyben, és ebben az évben semmi esélyük visszakerülni az A ligába. Gondjuk akad egy körön, légellenállásban, motorerőben, csapatvezetésben, esőben, szélben, napsütésben, és legyen az kvalifikáció vagy futam, a versenyzőik is folyton egymásra találnak a pályán. Nem volt olyan régen az első. Sebastian Vettel szezonnyitó osztrák versenyen még azon csodálkozott, hogy csupán egyszer pördült meg az egyre nehezebben vezethető autójával, a második versenyhétvégén rajtbüntetést is összeszedő Charles Leclerc előzési kísérlete lepte meg egy olyan kanyarban, ahol esélyük sem volt mindkettejüknek sértetlenül elfordulni. A negyedik körben csomagolhattak a Magyar Nagydíjra. Versenybaleset, szólt a döntés. Mattia Binotto csapatfőnök nem nevezte meg a felelőst, de Leclerc, aki arról híres, hogy minden hibájából tanul, de azért végigmegy a pilóták előtt álló az összes hibalehetőségen, elismerte a felelősségét. A kiesésüket követő első nyilatkozatában megvédte Vettelt, mintegy azt sugallva, hogy tudja, milyen súlyos kritika záporozik a németre egy-egy vétsége után.
A vörösök nem tudták megmutatni, mire mentek volna az eltérő gumitaktikán. Hiába érezte Vettel meggyőzőnek az autót pénteken, a köridőkön semmi sem látszott. Erre utaltam az előző bekezdés legelején is: Vettel éppen hogy befért a top10-be az időmérőn, míg Leclerc a három rajthelyes büntetése nélkül is kiesett a Q2-ből. Szinte lemásolták az első osztrák hétvége eredményét, viszont dupla akkora hátrányt hoztak össze a leggyorsabbnak számító Mercedes mögött. Méltatlan tempó – jellemezte a csapatfőnök. Méltatlan búcsúév Vettelnek. Egyre világosabb, hogy Vettel nem kell a Mercedesnek, elvileg a Red Bullnak sem, a Renault becsukta előtte a kaput és inkább (sokadjára) kinyitotta Fernando Alonsónak. Egyéb hely? Ha a Racing Point kivásárolja Sergio Perezt a szerződéséből, akkor esetleg náluk szóba jöhet. Nehéz átlátni Vettelen. Állítása szerint motivált és nyerni szeretne, ám ezt maga a Daimler vezére is burkoltan megkérdőjelezte, amikor a német szerződtetésének esélyeiről kérdezték. Úgy fogalmazott, hogy jelenleg két élversenyzőjük van, akik a legmagasabb szinten teljesítenek. Bárki dekódolhatja, miért hiszi olyan erősen Valtteri Bottas, hogy idén is hosszabbít vele a Mercedes.
„Rendes körülmények között júliusban a versenyek harmadánál, és úgy öt Mercedes győzelemnél tartunk, szinte mindent tudva a csapatok közötti és azokon belüli erőviszonyokról.” – írtam az első verseny összefoglalójában.
Miután Max Verstappen a második versenyen – saját szavait idézve – sokkoló lassulással szembesült azon a pályán, ahol pénteken még elégedetten mondta, hogy sokkal jobbnak tűnik az autója az előző péntekhez képest, ne tekintsük egyértelműnek, hogy a Red Bull egyből a tavalyi kétes gyorsaságú Ferrari örökébe lépett. Egyelőre a McLarent találni a Mercedes mögött, de ha a folytatásban is a turbókorszak elejét is meghaladó fölénnyel nyeri a címvédő csapat az időmérőket, minden futamon ugyanazt a felállást látjuk. 2020 első két fordulója nagyjából ugyanabból a forgatókönyvből íródott, és csak abban reménykedhetünk, hogy spórolás helyett a Mercedesen kívüli csapatok is tartogatnak fejlesztéseket azok nagy szezonvégi befagyasztása előtt. Legrosszabb esetben a vártnál gyengébb (vagy a télen kelleténél nagyobb mellényű) Red Bull nélkül a Mercedes valódi kihívó nélkül marad.
Valtteri Bottas: 43 pont
Lewis Hamilton: 37 pont
Lando Norris: 26 pont
Charles Leclerc: 18 pont
A rövid lista szereplői közül egyedül Hamilton rázhatja a fejét az előző versenye kedvezőtlen végeredménye miatt. Senkit ne tévesszen meg, hogy a brit egyelőre csak a büntetőpontok tabelláját vezeti, talán jövő héten, a Magyar Nagydíjon a fontosabb pontversenynek is élére áll. A Stájer Nagydíjon aratott győzelmét egyik vetélytársa sem veszélyeztette, az sem, akit komolyan vesz, és az sem, akin igyekszik átnézni. De mi magyarázza, hogy az időmérőn mindkét Mercedes épnek tűnt, Bottasnak mégis csak a negyedik rajthely jutott? Megfordult a szerencse, helyreállt a „rend”, vagy valami egészen más? Tudjuk, hogy a futamon valahogy megsérült a finn autója, de ettől függetlenül a vártnál hamarabb utolérte utol és megelőzte Verstappent. Összességében annyi történt, hogy az addigi harmadik helyett a második helyen haladt láthatatlanul, esélye sem volt megközelíteni Hamiltont. Toto Wolff szavai alapján a nem evilági időmérős formát mutató Hamilton autóján a pénteki edzéseken még sötétben tapogatóztak. Ha igaz, amit állítanak, azaz megszűntek az utolsó kényes területtel, az autó hűtésével összefüggő problémáik, további javulást mutathatnak fel a megbízhatósági mutatóikban.
A többiek:
McLaren: Az előző verseny hőse, Norris talán a hármas szám bűvöletében ragadt, amiért sárga zászlós figyelmeztetés alatti előzéssel már pénteken beárnyékolta az időmérőjét. Végül utolsó két versenyköre és befutója az ötödik helyen mindenkivel feledtette a három rajthelyes büntetését. Carlos Sainz ellenkező utat járt be. Ezen a hétvégén a spanyol ünnepelhette a harmadik rajthelyét, de a lassú kerékcseréje utáni visszaesés és a csapattársa elengedésére felszólító csapatutasítás is közrejátszott abban, hogy csak a kilencedik helyet és a futam leggyorsabb köréért járó egy pontot gyűjthette be. Esős pályán is működik az autó, sőt jobb, mint bármikor képzelték a tesztelési fázisban, viszont egy tőlük független jelenség még sok bosszúságot okozhat nekik: a Racing Point, amely csapat ellen beérkezett az első hivatalos óvás.
Renault: Ameddig Esteban Ocon is versenyben volt, a Racing Pointokkal csatáztak. Lance Stroll az ausztrálra jellemző előzési kísérlettel keménykedett a pénteken autót törő Daniel Ricciardóval, és a Renault maradt alul az erősebb Mercedes motorral szemben. A csapat szerint eljött az idő a kétségbe vonni a 2019-es Mercedes másolatának tartott RP20 szabályosságát. A McLaren alig egy héttel korábban azért nem terelte jogi útra az aggályait, mert nem számított elmarasztaló ítéletre, így a Renault helyettük is asztalra csapott.
Alpha Tauri: Danyiil Kvyat tizedik helyen végzett, így jelenleg ugyanannyi pontja van, mint Vettelnek.
Racing Point: Amilyen erős pénteket zárt Perez, olyan gyorsan kiesett másnap a Q1-ből. Stroll a Q2-ből nem jutott tovább, majd mindketten megtáltosodtak a versenyen. Perez menetelését Alex Albon szárnya állította meg, Strollt pedig kis híján Ricciardo kiterelése, már ha egyáltalán vizsgálták volna a manővert. Mégsem a versenyzőik egymás vagy mások elleni csatáitól visszhangzik a sajtó, hanem arról, hogy a Renault jogi útra terelte a csak rózsaszín Mercedesnek nevezett RP20 ügyét. A Racing Pointnak és a Mercedesnek bizonyítaniuk kell, hogy előbbi csapat mérnökei képek alapján dolgoztak és nem történt semmiféle tiltott adatáramlás a Mercedes irányából. Az egyik kifogásolt terület a fék, pont az, amit nem is olyan régen, a Japán Nagydíjon a még Racing Point kifogásolt a Renault-n. Az FIA bekérette a 2019-es Mercedes érintett elemeit is.
Alfa Romeo: Dupla nulla, de legalább kevésbé tűntek elveszettnek.
Haas: Dupla nulla, nem is számítanak Q2-nél erősebb rajthelyekre. A boxutcából rajtoló Romain Grosjean szerint a fékproblémájuknál is aggasztóbb a tempójuk elvesztése. Ezúttal működött a fék és mindkét autójuk célba is ért.
Williams: Annyira nem gyenge a dupla nullás teljesítményük, mivel a két nulla pontos csapat közül őket rangsorolják előrébb. George Russell a második beépített motorral repítette a 12. rajthelyig az autóját, de már nem bírta pontokra váltani.
Ez történt tavaly, ez pedig ugyanitt a múlt héten.
(A képek nem tőlem származnak, és felhasználásukból nem keletkezik anyagi hasznom.)