Olasz cirkusz
Hogy a részrehajlás és a következetlenség szavak közül melyik jellemzi jobban a Pirellit, lehetne vitatkozni, pártjukat fogni viszont nem érdemes. Amiért a GP2-n hátrasorolás járt, ugyanazért a Mercedest és a Ferrarit tárgyalóasztal mellett tisztázták a vádak alól. Egyébként a versenyt követő huzavona nélkül csak Lewis Hamilton sapkájáról és hajszínéről beszélhetnénk.
A Pirelli a spái kritikák nyomására telekürtölte a sajtót, hogy Monzában nagggyon komolyan betartatják a guminyomásra vonatkozó előírásokat. A félnivalójukat bizonyítja, hogy zárt ajtók mögötti megbeszélésen megtiltották a versenyzőknek és a csapatoknak, hogy negatív véleményt fogalmazzanak meg róluk a nyilvánosság előtt. Egy ideje már kiszállással fenyegetőznek, ha nem maradhatnak egyedüli gumiszállítói a Forma-1-nek. Pénteken még tartották magukat a saját ígéretükhöz, és a mérésen megbukott GP2-s versenyzőket a nem megfelelő guminyomásért a rajtrács végére száműzték. Vasárnap viszont összeomlott a következetesség. Mivel igen későn értesítették a rajt előtti mérés eredményeiről az érintett csapatokat, az addig unalmas verseny hirtelen érdekes fordulatot vett. A Mercedes hirtelen ellentmondást nem tűrve rászólt a végig élen haladó Hamiltonra, hogy növelje az előnyét. Az aggódó tekintetek és az utasítás alátámasztja, hogy okkal tartottak az utólagos szankciótól. Kockás zászló, díjátadó, interjúk. A leintést követő röpke két óra alatt sikerült kisakkozni a végeredményt: minden maradt úgy, ahogyan a versenyzők átszelték a célvonalat. A GP2 sorozat második futamának győztese jogosan kérte számon az FIA-tól a következetesség hiányát, hiszen egyike volt, akit pénteken megfosztottak a rajthelyétől. Mintha nem is ugyanazok hoztak volna döntést a két nap. Ki tudja, talán a helyszínre való tekintettel úszták meg az olaszok, s ezt tovább gondolva ezért nem büntették meg az egyetlen állva maradt Mercedes sem. Mielőtt bárki felhördülne, vegyen egy nagy levegőt és tegye fel magában a kérdést: biztosan hiányzott volna a megszűnés peremén egyensúlyozó Monzának, hogy diszkvalifikálják a Ferrarikat? Nem akkora őrültség, mint ahogyan elsőnek hangzik.
A futam előtt sokan azt vizionálták, hogy a továbbfejlesztett gyári Mercedes motor az eddig használatban lévő fényév helyett új mértékegységet vezet be, amiben az előnyük mérhető a mezőny többi tagjához képest. Egészen a harmadik szabadedzés végéig mindketten az erősebb motorokkal futottak, ám Nico Rosbergnél egy először azonosíthatatlannak nevezett hibára hivatkozva az időmérő edzés előtt motort cseréltek. A leginkább motorgyilkos pályán teljesen logikátlan módon beszereltek egy öt-hat versenyt futott erőforrást, mintha nem vázolták volna fel a legrosszabb forgatókönyvet is. Lóerőkben is mérhetőnek bizonyult a különbség, melynek eredménye egy negyedik rajthely lett. Szó sem lehetett fair küzdelemről egy továbbfejlesztett és egy sokversenyes motor között. A csapatvezetés tudatosan vagy nem, de először megint elbagatellizálta a német panaszát. Amikor megtalálták meg a hiba forrását, egy csapásra fontosnak tartották átvizsgálni Hamilton autóját is. Amennyiben ez egy ízelítő volt a jövő évre szánt motorból, akad még mit csiszolni rajta. Miután Rosberg fékjei a verseny ötödénél fogyni kezdtek, az utolsó előtti láncszem is helyére került egy tökéletesen elcseszett futamhoz. Biztosan én vagyok nagyon laikus, hogy nem értem a Mercedes taktikáját. Kívülről nézve ott szívatják Rosberget, ahol tudják. A sokversenyes motorja végül nem bírta ki, hogy (állítólag) a pilóta saját kérésére maximális teljesítményre állítsák. Mégis kik ülnek a Mercedes pitwallján, hogy erre nem számítottak? Hétfőn magukra vállalták a felelősséget, de szintén a pocsék kommunikációs stratégiájukat mutatja, hogy szerintük semmi előjele nem volt, hogy a motor megadja magát. Igaz, nem vágta őket földhöz a kiesés, a konstruktőri gond nélkül meglesz akkor is, ha innentől kezdve csak Hamilton ér célba. Sőt, ha ő sem, talán akkor is.
Amikor már Mercedes fő-főnöke is kijelenti, hogy Rosberg az év hátralévő részében inkább babázzon, mert idén neki semmi babér nem fog teremni, elgondolkodtató. Rosberg bajnoki álmai nem most szálltak el, és még csak nem is tavaly. Annyi esélye lesz jövőre is, mint idén, vagy amennyi tavaly volt. Idézhetném megint a korábbi írásaim a témáról, de már magam is unom. Hamiltont bajnoknak szerződtették és pont. A második edzés után Hamilton még nem írta le a csapattársát. Képzeljük el, mennyire számolt vele, vagy mennyire számol vele azután, hogy a német nullázásával előnye több mint kétfutamnyira nőtt. Érdekes, mostanra elhallgattak a német csapat német bajnokot akar szólamok. Jó ez, hogy csapaton belül is lekezelik? Jó ez, hogy már látszólag sincs ellenfele Hamiltonnak? A brit győzött, de a helyszínen ez nagyjából csak őt és a csapatát érdekelte. Nem könnyű a Ferrari hazájában nem ferrarisként győzni. Az olaszok hangot is adtak nemtetszésüknek, annyiban mégis megvédem Hamiltont, hogy tavaly Rosberg sokkal nagyobb füttykoncertet kapott. De hogy egy győzelemre szinte esélytelen pilóta kiesését miért kellett tombolva ünnepelni, csupán költői kérdés.
Még nem végeztem Hamiltonnal, úgyhogy aki ásítozik, nyugodtan menjen az X-re ott fenn. A rutinos olvasók tudják, hogy sokszor csíp a klaviatúrám. Természetesen számon lehet kérni, mi bajom van egyes versenyzőkkel, de ezekre a kérdésekre kommentek helyett inkább posztokban szeretek válaszolni. Szó sincs arról, hogy most azért kötök bele Hamiltonba, az emberbe, mert a versenyzőbe nem lehet. De, abba is bele lehet kötni. És most a sapkájába is, amit a nemrégiben elhunyt Justin Wilson emlékére tartott közös tiszteletadáson magán felejtett. Nyilván nem egy szatyorban töltötte az elmúlt két hetet, számíthatott rá, hogy másfél hónappal a hungaroringi gyászszünet után ismét sor kerül egy közös megemlékezésre. Hiába árasztotta el a futam után a Twittert magyarázkodó bejegyzésekkel, s hiába vették sokan védelmükbe, a képek tanúsága szerint nem hallgatott zenét, úgyhogy ezt az önmosdatást elbukta. Hibázott, de még ezzel is ő folyik a csapból. A folytatásban sem lesz másképp. Közvetlenül Ayrton Senna mögött áll a futamhétvégék és a győzelmek ranglistáján, és Szingapúrban egyenlíthet, lehet tippelni, lesz-e műsírás a dobogón. Vagy igazi, mindegy is, csak essünk túl rajta.
Végezetül következzen még néhány olyan említésre méltó mozzanat, ami még nem az „egyéb” kategóriába sorolható:
Ha csak egy pillanatra is, de benne volt a levegőben, hogy a győzelem a 2008 óta nyeretlen Felipe Massa ölébe hullik. Más kérdés, hogy biztosan nem mesterséges módon szerette volna megkapni az első helyért járó huszonöt pontot. A brazil, aki mostanában szeret a korával viccelni, nem éppen nyugdíjas módon őrizte meg harmadik helyét a csapattársával szemben. Az olaszok egyik nagy kedvence idén jobban kapta el a fonalat, s mostanra Bottas fölé nőtt.
Az eddig sem túl szerencsés Kimi Raikkönen számára katasztrofálisan sikerült a rajt. Felzárkózott az utolsó helyről, de ki tudja, milyen eredménytől fosztotta meg magát. Talán nem kell megvárni a következő esetet, hogy kijelentsük, nem fekszik neki az új rajtprocedúra. Felzárkózott a mezőnyön, de azzal is képernyőre került, hogy majdnem megint kiütötték a boxutcában. Ha megismétlődött volna a 2008-as eset, amikor Hamilton találta telibe hátulról, a figyelmetlen Roberto Merhi álruhában hagyhatta volna el Olaszországot. Sebastian Vettel élete legjobb második helyének tartja a vasárnapit. Több versenyzőhöz hasonlóan ő is kitartóan, rá jellemző szókimondó stílusban szónokol Monza megtartása mellett. Nincs még egy olyan helyszíne a versenynaptárnak, ahol ennyi embert megmozgat a Forma-1. Az írás pillanatában Monza szinte 100%-os biztonsággal kijelentette, hogy megmenekültek. A sportág szégyene lenne, ha egy újabb Homokisztán/Diktátorisztán jellegű helyért ejtenék.
A futam napjáig a mezőny harmadát megbüntették: összesen 168 helynyi büntetést osztottak ki. Valószínűleg már nem sokáig lesz megtűrt jelenség az egy hétvégén akár két motor felhasználása, mondván a rajtrács végénél messzebbről továbbra sem lehet rajtolni. A tavalyi futamról futamra cipelt büntetés sem jelentett jó megoldást, és a jelenlegi cserélgetés sem megoldás, mert logikai feladatokat* megszégyenítő módon áll össze a rajtrács.
*Hogyan lehetséges az, hogy egy versenyző a tizenhatodik helyre kvalifikálja magát, majd öthelyes büntetés után mégis a tizenötödikről rajtol?
Lotus és Toro Rosso: duplanulla
A McLaren Honda házasság már most a Forma-1 történelmének egyik legnagyobb égéseként emlékezetes.
A Red Bull és a Renault útjai a szezon végén elválnak.
(Csak akkor szólj hozzá, ha káromkodás és személyeskedés nélkül is megy!)