Nem lejtett a hazai pálya a Ferrarinak
A harmadik helyen végző Sebastian Vettel szerezte a legnagyobb örömöt a Ferrari hetvenéves fennállását ünneplő olasz szurkolóknak. Lewis Hamilton elsősége már kevésbé dobta fel őket.
Hamilton: 238 pont (6 győzelem)
Vettel: 235 pont (4 győzelem)
(Bottas: 197 pont. Ideje zárójelbe tenni, elvégre csapaton belül is megtették.)
Az utolsó európai futammal Vettel – ki tudja, meddig – elbúcsúzhatott az Ausztrália óta őrzött előnyétől. Tizenhárom futamot követően már Hamilton vezeti a bajnokságot. Azt is elmondhatja magáról, hogy ő az első, aki két egymást követő győzelmet szerzett. A Ferrari mögött bezárult egy kiskapu, amin a Mercedes gyorsan átosont: akik Monza előtt cseréltek motort, több olajat égethetnek el üzemanyagként azoknál, akik csak az Olasz Nagydíjtól építik be az új erőforrásukat. Hála a megbízhatóságuknak, mindezt büntetés nélkül megtehették. Hét futam maradt hátra, talán nem lesz szükségük új motorra. Hamilton elhatározta, hogy pokollá teszi Vettel életét. Közölje az autójával is: tavaly Malajziában is olyan motor kapott lángra, amit két versenyhétvégével korábban kapott. Azóta is emlegetik a szurkolói, hogy ott úszott el a bajnoki címe. Szerintem pedig Nico Rosbergen.A tömeg kis szelete
Hadd térjek vissza arra a pontra, hogy zárójelbe tettem Bottast. Hogy nem szakadt rá Hamiltonra a plafon, amikor azt találta mondani, hogy neki sosem adatott meg az elsőszámú pilóta státusza? És hogy idén még nem beszéltek erről a csapattal. Ezzel nagyjából egy időben a szerződéséért bármire képes Valtteri Bottas megpedzette, hogy ha kell, beáll a csapattársa mögé a bajnokság érdekében. Éreztem, hogy túl korán lőttem el az Egyesek és kettesek címet. Bottas esélyei nagyjából az ausztriai győzelmével szertefoszlottak. A legfrissebb paddock pletykákból kiindulva Bottas egy éves hosszabbításra számíthat, aztán a szerződéséből kivásárolt/ beépített záradéknak köszönhetően távozó Max Verstappen érkezik a helyére. Ezt inkább nem kommentálom bővebben. Toto Wolff a hungaroringi cserebere után kijelentette, hogy nem veszíthetnek több pontot. Értsd: Hamilton nem veszíthet több pontot. A konstruktőri cím akkor is meglesz, ha Bottas néha-néha leszorul a dobogóról, hiszen a Ferrari csak elvétve mutatja kétversenyzős csapat képét. Egyben azt is jelenti, hogy míg Hamiltonnak van kire számítania hátvédként, addig Vettelnek csak elvétve. Kimi Raikkönen hétről-hétre bizonyítja, mennyire nincs egy ligában velük.Mercedes 1-2 Ferrariföldön
Két nagy szerencséje volt a Ferrarinak az időmérő edzésen, és nincs köztük az eső. Romain Grosjean falhoz koccanása után két és fél órán át esőszünetet tartott a versenyirányítás. Az időmérőt végül folytatták, aminek végén mindkét Red Bull, és a gyári csapaton felül még két Mercedes-motoros autó is a Ferrarik elé kvalifikált. Nem tette őket boldoggá, hogy a második-harmadik legjobb időt szerző Red Bullok motor és egyéb komponensek cseréje miatt kikerültek előlük, valamint hogy az élen autózásban rutintalan két fiatal, Lance Stroll és Esteban Ocon rajtol előlük. Valami nem stimmelt. Raikkönen a gumikat hibáztatta a gyenge végeredményért, Vettel pedig elárulta, hogy fogalmuk sincs, miért estek vissza, holott egy hete még úgy látszott, minden pályán erősek lesznek. Nem lepődnék meg, ha a következő két forduló valamelyikén végre motort cserélnének. Akár a soron következő Szingapúrban, amely a pálya az elmúlt két év alapján fekszik nekik. Aztán nehogy a Red Bullnak jobban feküdjön, hiszen tavaly sem hiányzott sok hozzá, hogy Daniel Ricciardo ne Szingapúrban arassa az első 2016-os győzelmét. (Egy volt neki, tudom.)
Vettel a Magyar Nagydíjhoz hasonlóan ismét balra húzó kormánnyal küzdött. Körönként fél másodperccel volt lassabb a Mercedeseknél, mégsem aggódott. Lenne miért, ugyanis a Ferrari főnöke, Sergio Marchionne egyenesen kudarcról beszélt. Szerinte az autó gyengébben teljesített, mint Spában. Vettel csapatutasítás vagy szétszedett taktika nélkül is megelőzte Raikkönent, aki a verseny első felében alig bírt el Ocon Force Indiájával és Stroll Williamsével, vagyis két olyan autóval, melyekben nem a legújabb fejlesztésű Mercedes motor dolgozott. A sajátjával sem nagyon boldogult. Pénteken hiányzott a stabilitás, szombaton lángra kapott a fékje, vasárnap pedig hamarabb észlelt hibát, mint a monitorokat figyelő mérnökei. Rejtély, milyen gondja lehetett, mindenesetre Ricciardo úgy ment el mellette, mintha lekörözte volna. Az ausztrál sokadszorra bizonyította, hogy a felzárkózások mestere, folyamatosan hozott leggyorsabb köreivel elméletileg Vettelre is veszélyt jelentett. Gyakorlatilag elfogytak a körök, és elfogytak a szuperlágy gumijai is, így semmit sem profitált abból, hogy az utolsó körökben Vettel hibázott. Tizenkét helyet jött fel, ami mindenképpen elismerést érdemel.Ricciardo Monzában szeret ebben a kanyarban előzni
Nagy bajban lenne a Red Bull, ha Ricciardo is annyira balszerencsés lenne, mint a csapattársa. Verstappen, aki Belgiummal bezárólag 50%-os kiesést produkált, nem csak célba ért, de pontot is szerzett. Más kérdés, hogy nem tizedik helyről álmodott az időmérő után. A szabály az szabály, még ha rossz is: második rajthely helyett csak a tizenharmadik jutott neki. (Ricciardónak a harmadik helyett a tizenhatodik.) Spa után azt tippeltem, hogy nem ér célba mindkét Red Bull pilóta, mert a holland balesetbe fog keveredni. Célba értek, és Verstappen tényleg koccant. Kétszer. Felipe Massa az első három körben két versenyzővel is összeért, és Verstappen járt rosszabbul: jobb első defekttel zárult a találkozás. Megint sok a ha: ha nincs a büntetés, akkor nincs az ütközés Massával, és nem tereli le Kevin Magnussent a pályáról, mert nem is találkoztak volna, vagy ha esik az eső, akkor előad egy olyat, amitől mindenki elájul stb. Hiába voltak gyorsabbak a Ferrariknál, nem látszott az eredményeikben. A tabellával kapcsolatban más a helyzet. Ricciardo úgy negyedik a bajnokságban, hogy háromszor is kiesett, Verstappen pedig úgy hatodik, hogy feleannyi pontja sincs, mint a csapattársának (144-68). Közelebb lennének egymáshoz, ha nem estek volna ki összesen kilencszer.A harmadik kör
A többiek:
Williams: Monzában és esőben mutattak olyat, hogy még maguk is ámultak. Stroll életében először vezetett F1-es autót esőben, aminek (a büntetések kiosztása után) első rajtsor lett az eredménye. Aki arra számított, hogy a mezőny legfiatalabb tagja törni-zúzni fog a rajtnál, alaptalanul félt. Hetedikként intették le, közvetlenül a csapattársa előtt. Massa szintén az első tízből rajtolt, és egyik koccanásáért sem büntették meg.
Force India: a rózsaszín párducok elkerülték egymást a rajtrácson. A Red Bullok száműzése után Ocon a harmadik helyen találta magát, míg Perezt csak úgy jegyezték az első tízben, hogy még vasárnap reggel is megbüntettek valakit. A csapat előzés tilalmat vezetett be a Kanadában kezdődő, majd Belgiumban elmérgesedő viszály elcsendesítésére. Még nem volt szükség beavatkozásra, de nem vennék rá mérget, hogy nem is lesz. Hatodik és kilencedik hellyel távoztak Monzából.
Toro Rosso: sebesség megvolt, a lényeg nem. Dupla nulla. A Red Bull és a Renault rájuk akarja sózni a Hondát, fusson ki merre lát!
Renault: dupla nulla. Mindkét versenyzőnél motort cseréltek szombaton, így ők is a büntettek táborát erősítették.
Haas: dupla nulla. Mindkét versenyző találkozott Verstappennel a pályán.
McLaren: kettős DNF. Fernando Alonso előbb új motort és persze kétszámjegyű büntetést kapott, majd visszakapta az előző erőforrását. Stoffel Vandoorne tizedik rajthelyet veszített el a vasárnapi motorcserével.
Sauber: dupla nulla, Marcus Ericsson célba sem ért.
(Kommentszabály: kulturáltan.)