Vettel belépett az ötvenesek klubjába
Sebastian Vettel fontos helyszínen, a Mercedes felségterületén aratta ötvenedik futamgyőzelmét, és visszaállt a bajnokság élére. A Kanadai Nagydíjjal lezárult a 2018-as szezon első harmada.
Vettel: 121 pont
Hamilton: 120 pont (az ő félszázadik győzelme: 2016, USA Nagydíj)
Bottas: 86 pont
Újabb mélypont a nézőknek kicsivel az idei első mélypontnak kikiáltott spanyol hétvége után: három DRS zóna ellenére alig történt előzés, közel ötven kört bírtak az ultralágy gumik, és végtelen vonatozást kaptunk. Vettel minden megtett kört az élen fejezett be. Szerintem senki sem vitatkozik velem, hogy utoljára négy éve láttunk izgalmas kanadai futamot. Azon a versenyen kapott ki először a hibrid Mercedes, és nyert nem Mercedes pilóta 2014-ben. Mintha előre borítékolható lett volna, hogy a 2018-as kanadai futammal is gondok lesznek. Minden gyártó készült frissítéssel, kivéve a Mercedest. Már csak az volt kérdés, vajon a két héttel korábban Monacóban diadalmaskodó Red Bull, vagy a Bahrein óta csak dobogós helyezésekig jutó Ferrari lesz-e a befutó. Az időmérő első másodperceiben még a bokszutcában hatalmas fehér füstfelhőt eregető Haas-Ferrari láttán összerezzenhetett a későbbi nyertes csapat. A motorok mellett a második éles bevetésére készülő hiperlágy gumikeverék miatt is aggódhattak, a Mercedes például elkövette azt a hibát, hogy arra hivatkozva nem próbálták ki pénteken, hogy kevés szett állt rendelkezésükre. Start. Az élen minden rendben, hátul azonban autók röpködtek...
Két hete Daniel Ricciardo, most fafejű csapattársa, Max Verstappen nyerte sorra a szabadedzéseket. A holland elismerte, hogy nagyon óvatos volt Monacóban, nehogy még egy bakit elkövessen, de persze soha nem változtatna a hozzáállásán, mert lényegében ez juttatta oda, ahol tart. Látjuk, Sigmund Freud pedig elégedetten csettintett egyet a háttérben. Tudja, mit rontott el, hagyják békén, különben a következő baleseteit firtató kérdésnél lefejel valakit. Igen, Maxi, csak előtte azt mondtad, nem tudod, miért van ennyi baleseted. A frusztrált Verstappen nem követett el semmilyen hibát a kvalifikáción, egyszerűen Vettel bizonyult leggyorsabbnak. Mégsem tűnt elégedetlennek a harmadik rajthelyével, mert legalább Ricciardót és Lewis Hamiltont is maga mögött tudhatta. Az idei formája alapján lehetett számítani tőle „valamire”, de végül nem csinált semmi olyat, amire azt mondhatnánk, hogy tipikus Verstappen. Nem próbált láthatatlan helyekre beférni. Ha előzés közben letört volna egy darabot Valtteri Bottas első szárnyából, mint tavaly Vetteléről, most is kapta volna az ívet. Bottas visszaverte a támadást, és a leintésig szinte közük sem volt egymáshoz, második-harmadik helyeken futottak be. Szerk.: az üzemanyag spórolással küzdő Bottas rövid időre magára húzta a hollandot, ugyanis - talán unalmában - leszaladt a pályáról. Idei második dobogója volt a hollandnak
Ricciardo a monacói győzelem ellenére lépéshátrányból várhatta Montrealt. Sokáig ment a huzavona, hogy cserélni kell-e a Monacóban tönkrement MGU-K-t, ami a motor teljesítményvesztést okozta. Új egység helyett a feljavított elsőt építették vissza az autóba, így az ausztrál megúszta a rajtbüntetés. Ára volt: szembe kellett néznie azzal, hogy úgy járhat, akár a 2017-es szezon vége felé Mexikóban. Szerényebben sikerült a hétvégéje, de legalább a negyedik hely, és nem a DNF került a neve mellé. Sőt, az élmezőnyből csak ő lépett előrébb a rajthelyéhez képest. Egyet a start után, amikor elment Kimi Raikkönen mellett, egy elévágást pedig a kerékcserét követően hozott össze. A futam utolsó köreiben azért félhetett: Hamilton a gyengélkedő Mercedesszel is DRS távolságon belülről fenyegette.
Hamilton emellett kevés vizet zavart, és nem azért fogalmazok így, mert fújok rá. Az utolsó győzelme óta mintha „az én megmondtam, hogy nem lesz jó” szerep jutott volna neki. Megmondta, hogy kifog rajtuk a hiperlágy, megmondta, hogy ki kellett volna próbálni azokat a szabadedzéseken, és hogy új motor híján a föléjük kerekedik a Ferrari. Bottas gyengébben szerepelt az időmérőig, majd amikor igazán számítottak a tizedmásodpercek, jobb köröket rakott össze a címvédő csapattársánál. Többet remélhetett tőle a Mercedes, mint Hamiltontól, akinek motorja már a futam legelején gyengélkedni kezdett. Ez nem az a pálya, ahol a teljesítmény kiesésével sokáig tartani lehet egy pozíciót, viszont Hamilton szerencséjére az a Raikkönen követte őt, aki csak akkor tudta volna megelőzni, ha a Mercedes feladja. Nem, nem kellenek az ilyen dumák a finn védelmében:
„Na, ha éppen elöl végezne, akkor is Vettelt valahogy előre kell engednie. Hát ki a *síp* lenne kedve elöl végezni, ha tudja úgyis átkell adni? Ha éppen most Kimire építenének, állítom, nagyon elöl lenne. Mert most piszok gyors.”
„Más típusú pilóta. Őstehetség, így is lehetne nevezni. Azonnal képes a határon autózni és ez visszaüt a legfontosabb körnél nála. Vettel lassan építi fel a gyorsköröket, letapogatja a fékhatárokat, apránként tud hozzátenni egy pár métert. Mindenkinek van egy stílusa, a szabadedzések pont erre valók lennének. Pénteken beállítani az autót hosszú etapokra, felmérni a gumikopásokat, aztán jöhetnek az időmérős szimulációk. Vettel péntekenként esik- kel, sokszor pályát is elhagyja, amikor összeáll a beállítás már csak a biztos távokat használja, időmérőn is a biztossal kezdi. Raikönnen pedig egyből a legjobbat nyújtja, így viszont sokszor nem jön ki a vége, főleg ha túlmelegíti az elején a gumikat.”
(Belejavítottam az ordító hibákba, mert kiütötték a szememet. A második kommentet azóta is próbálom értelmezni.) Ha valaha is létezett az „őstehetség Raikkönen”, már messze jár. A nevéből él. Aki azzal indította második ferraris korszakát, hogy 106 ponttal kikapott Fernando Alonsótól, ne takarózzon olyan kijelentésekkel, hogy ő még nyerni akar a Forma-1-ben, és zavarja minden egyes egyébként sokszor elkerülhető hibája. Lehet az még összesen 500 pont vereség is. Rai500. Szerintem is borzalmasan hangzik. Ha ennyit ér a versenyzők közti béke a Ferrarinak, tartsák meg a finnt 2050-ig. Eközben a másik finnt sokan akkor sem ismerik el, ha megfeszül. Pedig csak Raikkönennek kellene hívni, és minden gondja megoldódna. Az, hogy Raikkönen hét futamból hármat a dobogón fejezett be, nem menti fel a vádak alól. Az idei évből Kína és Baku mutatja, hogy ő a Forma-1 egyik legnagyobb mázlistája. 2017-ben pedig a balszerencsét magában hordozó RB13-nak köszönhette, hogy rengeteg értékes pont hullott a finn ölébe. Készen állok a legújabb magyarázkodásra: a Ferrari motoros autók közül csak Vettel kapott minden elemében új erőforrást, és Raikkönen ezért nem bírta tartani a lépést.
A többiek:
Force India: Mindkét versenyző az első tízből rajtolt, de csak Esteban Ocon szerzett pontot (9. hely), miután Sergio Perez ezt hozta össze:
Williams: Csak ismételni tudom a korábbiakat. Még mindig legutolsók a csapatok között, Lance Stroll ráadásul rajtbalesetbe keveredett, ami miatt azonnal pályára küldték a biztonsági autót.
Renault: Kettős pontszerzés (7-8. hely). Carlos Sainz végül a régi motorral teljesítette a futamot. A gyártó a sikeres múltjukra hivatkozva elkezdett „udvarolni” a Red Bullnak, hogy a bikák mégis őket válasszák motorpartnerüknek. Csak tudnám, ki mondta fel teátrálisan a szerződést, hogy mindennek vége, partnerük keressen mást. (Igen, a Renault volt.)
Toro Rosso: Szerintük javult a Honda, csakhogy a kijelentést két motorcsere követte Pierre Gasly autójában, tehát csak Brendon Hartley versenyezett a továbbfejlesztett erősforrással. Azaz versenyezett volna, ha nem így marad alul a hiperlágy-ultralágy csatában a rajt után:
Haas: Romain Grosjeant mért idő nélkül az utolsó rajthelyre száműzte az időmérős elfüstölés, de még így is a csapattársa előtt végzett, pont viszont nem járt érte.
McLaren: Dupla nulla. Elmaradoznak az eredmények, Stoffel Vandoorne-t már Charles Leclerc is átlépte a pontversenyben. Alonso sorozatban másodjára kiesett.
Sauber: Leclerc újabb tizedik hellyel és ezzel a mozdulattal bejelentkezett a Ferrarihoz?
(A képek nem tőlem származnak, és felhasználásukból nem keletkezik anyagi hasznom.)