Seregszemle 2017 – Második felvonás

Mi derült ki a kétszer négy napos tesztből? Ki altat, és ki játszik nyílt lapokkal? A Mercedes szerint a Ferrari a nyerő, a Red Bull szerint a Mercedes és a Ferrari is. Seregszemle, második felvonás.Kép

Mercedes (1096 kör, 5102 km)

Nem csak a mezőny legszebbjének, hanem legesélyesebbjének is tartott címvédő nem feltétlen leggyorsabb körökkel, hanem megbízhatósággal hengerelt. Őket nem kell attól félteni, hogy nincs B, C, esetleg D tervük, ha menet közben kell módosítani valamit. A tavalyi tesztsorozathoz hasonlóan idén is váltott műszakban ültek autóba a pilótáik. Állításuk szerint náluk sem működik minden tökéletesen. Lewis Hamilton egyenesen azt állítja, hogy nem érzett rá az autóra. Szeretnének a kihívóik ennyire tökéletlenek lenni. Ők a Ferrarira fogadnának, a Ferrari rájuk. Elmaradhatatlan kölcsönös körbeudvarlás, ugorjunk. Toto Wolff nem csak azt jelentette ki, hogy igazán kiváltságosnak érzik magukat, amiért Hamilton náluk versenyez, hanem azt is, hogy a csapatújonc Valtteri Bottas négy versenyt kap, hogy felvegye a fonalat. Láttunk már ilyet, ez lett belőle. Mindenesetre Hamilton nem tűnik idegesnek, elvégre legutóbbi finn csapattársa kettesszámúnak sem vált be igazán.Kép

Ferrari (956 kör, 4521 km)

Megfutották a teszt két leggyorsabb körét, és páran a sajtóban, akik nem látnak tovább a vörös ködnél, kapásból nekik adták a bajnoki címet. Mint minden évben. Ha annyira jól sikerült az idei konstrukció, mint amennyire az olaszok mondják, nem fog megismétlődni a tavalyi, győzelem nélkül zárt szezon. Állításuk szerint megbízható és gyors az új motor, csakhogy tavaly is ugyanezt hallottuk, aztán évközben elvesztek. Versenyzőik szerződése lejár, és az elnök sem ígérget felelőtlenül. A lassú kanyarokban még javulást várnak. A második legtöbb kört Sebastian Vettel tette meg, szám szerint 591-et. Tavaly év elejétől kezdve gondjuk akadt a megbízhatósággal, és a csapat által elkövetett stratégiai hibákról sem szabad megfeledkezni. Vettel elől rejtsék el a kék zászlókat, és legyenek bátrak: annyi lehetőség közül választhatnak Kimi Raikkönen helyére.Kép

Williams (800 kör, 3723 km)

Megbízhatónak tűnnek, valami mégis árnyalja a kialakult képet. Mindenkinek újak a körülmények, de nem annyira, mint az újonc Lance Strollnak, akit az első kisebb-nagyobb hibái után máris kikiáltottak a következő Pastor Maldonadónak. Türelem, mondom én is, mint a 168 kört kisujjból kirázó, második másodvirágzására készülő Felipe Massa. Romain Grosjean is legyőzte magában a zúzógépet. Attól, hogy kanadai fiú rengeteg pénzzel érkezett, itt sem szeretnék csapatutasítást látni. Paddy Lowe-t a technikai főnöki székben már annál inkább.  Kép

Force India (785 kör, 3656 km)

Csendesen tették a dolgukat a mezőny legcsúnyább autójának csúfolt gépükkel, végül több kört futottak, mint a Red Bull. Itt a lényeg: a Mercedes motor a gyári csapaton kívül is működik. Az áhított harmadik helyhez mindkét versenyzőjüktől stabil teljesítményt várnak.  Sergio Perez már megmutatta, mire képes a középmezőnyben, viszont a Manorból kiemelt Esteban Oconról csak sejtések vannak. Úgy néznek ki egymás mellett, mint két orgonasíp. Perez alacsonyabb a mezőny átlagánál, Ocon viszont a legmagasabb, mégis 2 kg mínuszra fogták mindkettejüket, mert már nincs honnan lefaragni az autóból.Kép

Haas (715 kör, 3328 km)

A Ferrari motor annyira jól dolgozott, hogy a legfiatalabb csapat több kört teljesített, mint a bajnoki címre törekvő Red Bull. Amíg a gyári Renault és a Toro Rosso nem talál megoldást a bajaikra, stabil pontszerzők közé várom őket. Árnyalja a helyzetüket, hogy a fékprobléma 2017-re is átkísérte őket. Ha a Ferrari döntéshozói között ülnék, idén is fontolóra venném Romain Grosjeant. Kevin Magnussen lehet jobban járt a csapatváltással, mint Hülkenberg.Kép

Red Bull (684 kör, 3185 km)

Ha a Renault motor aktuális állapotán múlik, nem tudják megőrizni a tavalyi második helyüket. A francia gyártó összes partnercsapata megtapasztalta az újratervezett erőforrás hiányosságait: a tesztsorozat legelső műszaki hibája rögtön hozzájuk fűződik. Az ismétlődő elektronikai hiba nem érte váratlanul őket, mivel már a tesztpadon is jelentkeztek, és az éles körülmények felnagyítottak. Nem tűnnek kétségbeesettnek, első versenyre megoldást remélnek. A csapatfőnök hadat üzent a cápauszonyoknak, ami Red Bullról magyarra fordítva azt jelenti, hogy ők jobbak lennének nélküle. Két-három tized hátrányt számolnak az uszonnyal és anélkül is félelmetes Mercedeshez képest. Félelmetes, mert Bottas egyedül majdnem annyi kört ment, mint a Red Bull összesen. A bajnokságnak mindenképpen jót tenne, ha megtalálnák azt a pár tizedet. Daniel Ricciardo a sisakjára is ráírta, hogy az ő ideje jön, amihez viszont Max Verstappennek lenne néhány szava. Csak nehogy belefulladjunk a burkolt csapatutasításba.Kép

Renault (597 kör, 2779 km)

Az első héten nyoma sem volt a később eluralkodó lemondó hangulatnak, aztán elismerték, hogy ők is alulmúlták a várakozásaikat. Az egyetlen ismert csapat, akik figyelmeztetést kaptak a hátsó szárny kialakítása miatt. Hogy lesz meg az ötödik hely, ha Nico Hülkenberg szerint nehéz lesz pontszerző zónába kerülniük? A német tavaly a 9. helyen zárta az évet, szóval tudja, miről beszél. Jolyon Palmer nagyobb viszonyítási alappal rendelkezik nála, szerinte minden területen fejlődtek az előző évhez képest.Kép

Sauber (596 kör, 2776 km)

Látva a Renault-s csapatok köhögését, a szezon elején könnyedén a Sauber előnyére válhat a tavalyi Ferrari motor, amit nem sújt ERS probléma, mint a Renault-t, vagy nem áll le az erős vibráció hatására, mint a Honda. Pascal Wehrlein a januári hátsérülése miatt csak a második héten ülhetett volán mögé. (Azt most hagyjuk, hogy nem abba az autóba, amibe a pilóta puzzle kirakásáig szeretett volna.) Marcus Ericssonról ugyanazt gondolom, mint a Toro Rosso versenyzőiről: váltania kell. Lehet, hogy versenysorozatot is.Kép

Toro Rosso (584 kör, 2718 km)

Egyéves kitérő után visszatértek a Renault erőforráshoz, ami náluk sem működött hibátlanul. Ráadásul úgy érzik, idén nem találták el a karosszériát. Elég rosszul hangzik, eddig erre sosem panaszkodtak. Hozzájuk fűződik a második legkevesebb megtett kör, mégsem tartják vetélytársnak a McLarent vagy a Saubert. Ebből a hármasból ők tűnnek a legerősebbnek, de a kitűzött konstruktőri ötödik hely olyan messze van, mint a McLarennek a pontszerzés. Az első seregszemlében már pedzegettem, hogy pilótapárosuk év végén valószínűleg búcsúzik a csapattól. A Red Bullt elfelejthetik, ott sérülés és viharos távozás nélkül nem szabadul fel ülés. Marad a piac. A gyári Renault-val is szóba hozott Carlos Sainzot már a Ferrarinak is beajánlották. Sokkal inkább aggódhat a bizalmat vesztett Danyiil Kvyat. Egyelőre kevés az esélye, mindenesetre megnézném a Williamsnél vagy a Force Indiánál.Kép

McLaren (425 kör, 1977 km)

Wokingban újra 2015-öt írnak. Számolta valaki, hányszor álltak meg nyolc nap alatt? Hányszor volt napi minimum két leállásuk? Hányszor rögtön az installációs körön? Összesítést nem tudok, de a mindenkori legutolsó lerobbanás itt megtalálható. Nem erre számítottak. Az első héten kapásból öt motor adta meg magát, az idén beérjük a Mercedest szólamot pedig elvitte a szél. Három év lemaradásról beszélnek. A csapat mutogat, a Honda mutogat, Alonso beleőszül, a végre lehetőséget kapó Stoffel Vandoorne meg olyanokat mond, hogy lehetne rosszabb is. Ennél? „Nem tud olyan optimista lenni, mint amennyire elkeserítő a McLaren helyzete.” – írtam egy évvel ezelőtt. Azóta Fernando Alonso már nem optimista. Jenson Button örülhet, hogy kimarad mindebből. Az ő szünete ezennel véglegesnek tekinthető.Leggyakoribb kép a McLarenről

Továbbra sem jósolok, miután tavaly február-márciusban sikerült összehoznom egy ilyet:

"A nyakamat tenném rá, hogy Nico Rosbergnek eredménytől függetlenül az idei lesz az utolsó éve a Mercedesnél, és Wehrlein ül a helyére."– innen. A fele bejött.

„A versenyzőkről szándékosan nem írtam, arra ott lesz az egész szezon. Elöljáróban egy kívánságom van: ne egyszerre távozzon Fernando Alonso, Jenson Button, Felipe Massa, Kimi Raikkönen és Nico Rosberg. Mindegyiküknek megvan rá az oka, hogy év végén búcsút intsen a Forma-1-nek. Jó, legyen még egy kívánság: ne szűnjön meg egy csapat sem.” – meg se szólalok.

Ezt írtam a tavalyi tesztek után.

Vitriol a Facebookon

(Csak akkor szólj hozzá, ha káromkodás és személyeskedés nélkül is megy!)