Mercedes-finálé

Alig nyerte meg Valtteri Bottas a szezonzáró Abu Dhabi Nagydíjat, máris felmerült a kérdés, hogy vajon saját erejéből tette, vagy pedig ajándékba kapta a Mercedestől.A győztes öröme őszinte volt

Amikor a saját főnökei azt mondták Bottasról, megjegyzem nem először, hogy hiányzik belőle a „gyilkos ösztön”, akkor egyértelmű, miért őt választották a pontosan egy évvel ezelőtt világbajnokká avatott Nico Rosberg helyére. Jól szerepelt első mercedeses évében? Persze, főleg az év első felében. Aztán ahogy élesedett a harc Lewis Hamilton és Sebastian Vettel között, ő úgy szürkült bele a mezőnybe. Sokáig a Hamilton stílusának kedvezőbb fejlesztésekkel magyarázták Bottas visszaesését, ami ott sántított, hogy a 2017-es autót értelemszerűen nem szabhatták olyasvalakire, aki januárban öltötte magára a Mercedes színeit. A mezőny legjobb autójába ülhetett bele, még szép, hogy sorra hozta a dobogós helyezéseket, a győzelmeivel együtt tizenhármat. Az egyetlen spanyolországi kiesését kivéve nem végzett hatodik helynél hátrébb, azonban önkritikus kijelentéseivel kapcsolatban Rosbergnek van igaza: ne tegye ennyire nyíltan. A visszavonult világbajnok tudja, miről beszél. Hamilton nem szállt rá Bottasra (hiszen rendszeres beszólásaiból kiindulva még mindig Rosberggel van elfoglalva), de a Wolff-Lauda tengely igyekezett emlékeztetni őt a csapaton belül betöltött szerepére. Ha elhiszi, hogy kettes, akkor az is marad.

Mióta Hamilton megszerezte a negyedik bajnoki címét (saját felelősségre kattints, kicsit elborultam aznap), először EKKORA, másodszor ekkora önhibán múlt, hogy lecsúszott a rajtelsőségről. Az év két utolsó pole pozíciója nem Hamilton abszolút rekordját, hanem Bottas gyűjteményét növelte tovább. Az előző három elsőségéből kettőt (Bahrein, Brazília) nem tudott győzelemre váltani, jogosan merült fel a kérdés, hogy most vajon ki fogja lerajtolni, de odapirított a kétkedőknek. Fontos adalék, hogy a finn motorja nyolc versenyt futott Abu Dhabi előtt, vagyis meg sem közelíthette a mellőle induló Hamilton szinte ropogós, két hete Interlagosban maximumon járatott erőforrásának teljesítményét.    Bottas nyerte, vagy Hamilton ajándékozta ezt a győzelmet?

Már azelőtt DRS távolságon kívülre kerültek egymástól a versenyzők, hogy azt nyithatták volna. Hamar felültek a vonatra, a kerékcserékig nem történt helycsere az élen. Egy-két párharctól és bokszutcai bakitól eltekintve kényelmes követési távolságban haladtak egymás mögött, a harmadikként leintett Vettelt például alig lehetett látni a közvetítésben. Az összetettbeli második hely sorsa csak az utolsó helyszínen dőlt el. Először fordult elő 2014 óta, hogy nem a Mercedes pilótái végeztek az egyéni tabella első két helyén. Bottas a kvalifikációs győzelmével megtette az első lépést, hogy ledolgozza a huszonkét pontos hátrányát, ehhez azonban nem volt elég elsőként áthaladnia a célvonalon: Vettelnek kilencedik vagy annál rosszabb helyen kellett volna befutnia. Nem így történt.

Hamilton a két héttel korábbihoz, a bokszutcához képest jóval kedvezőbb helyzetből indult. Kétszer közelítette meg fenyegető közelségre a csapattársát, mégsem látszottak aggódástól megnyúlt arcok a Mercedes garázsában. A díjátadó és a Forma-1 új logójának bemutatója után nem kellett sokáig várni a magyarázkodásra: szó sincs róla, Hamilton NEM hagyta nyerni Bottast az egész éves jószolgálatért, hiszen a brit támadta őt, és csak a legvégén szakadt le látványosabban. Tegyük fel, hogy elhiszem, csak láttunk már olyat a Forma-1 történetében, hogy a domináns csapattárs, miután számára nem volt tétje a szezonzárónak, elengedte vagy nem támadta a csapattársát. Mivel Bottas nem adta el a rajtelsőségét, és egyetlen kisebb megingást kivéve magabiztosan vezetett, nincs értelme azon vitatkozni, hogy megérdemelte-e a győzelmet. Hamilton később elismerte, hogy nem vezetett 100%-osan az utolsó két futamon. Érdekes, amikor Brazíliában egy híján felzárkózott a dobogóig, máshogy fogalmazott. Lássuk a csapattársakat egymáshoz képest:

1, Mercedes

Hamilton - Bottas: 363 - 305 pont

A dobogósok az új logóval. Hamilton arcáról "Ez most komoly, mert viccnek elég rossz"  kifejezés is leolvasható  

Mint fentebb is írtam, Vettel légüres térben haladt, akinek azért sem kellett hátrafelé figyelnie, mert Kimi Raikkönen legalább ugyanannyira messze volt tőle, mint ő Hamiltontól. A finn autóján a következő évi felkészülés jegyében új diffúzorral kísérleteztek, és állítása szerint azért volt nulla a versenye, mert spórolnia kellett az üzemanyaggal. A kifogásokkal teli év után így néz ki a lemaradása:

2, Ferrari

Vettel - Raikkönen: 317 - 205 pont

A különbség magáért beszél. Raikkönen a megbízhatatlan Red Bullnak köszönhetően látszólag megmenekült az égéstől, és elmondhatja magáról negyedik helyen zárhatta az évet, miközben a három nagy csapat pilótái közül egyedül ő nem tudott nyerni. Két olyan pilótát előz meg, akik összesen három futamgyőzelmet, tizenhárom dobogót, és nem mellesleg tizenhárom kiesést hoztak a konyhára. RB13 – (un)lucky for someone, azaz (bal)szerencse valakinek, szólt az idei mottójuk. Szerencse Raikkönennek, balszerencse a Red Bullnak, hogy Daniel Ricciardo, akinek hidraulika probléma miatt fel kellett adnia az utolsó versenyt, cseppet sem burkoltan szólta le a finn idei teljesítményét: „jobban is legyőzhetett volna”. Mindössze öt ponton múlt az negyedik hely. Ricciardo Malajziától kezdve sokat veszített csapaton belül, mert amikor éppen nem esett ki, mindig Max Verstappen mögött intették le. Fogadkozásban már jó a Red Bull, hiszen akárcsak tavaly, már most a következő évi bajnoki esélyeikről beszélnek. Addig is nézegessék a végeredményt:

3, Red Bull

Ricciardo - Verstappen: 200 - 168 pontRicciardo az első és az utolsó futamon is kiesett

A többiek:

4, Force India: a top10-ből rajtoltak, a top10-ben végeztek, mégsem elégedettek. Sergio Perez még a verseny legelején jelentette rádión, hogy Nico Hulkenberg előnyt szerzett a pálya kiszélesítésével, és nem adta vissza az így nyert pozíciót. A német a kirótt ötmásodperces büntetés ellenére is a Force Indiák (Perez 7., Ocon 8.,) előtt végzett, aminek a negyedik helyezett csapat hangot is adott.

Perez - Ocon: 100 - 87 pont

5, Williams: Felipe Massa tizedik hellyel búcsúzott a Forma-1-től. Végül az ő javára dőlt el a párharc a Bakuban dobogóra álló, a szezonzárón utolsóként célba érő Lance Stroll-lal:

Massa - Stroll: 43 – 40 pont

6, Renault: a kettős pontszerzés meghiúsult, a lényeg nem: Hulkenberg hatodik helye egyenlő a konstruktőri hatodik helyezéssel és a vele járó sokmillió dollárral. A versenyen nem ment minden simán. A németnek is sokba került a kerékcsere, mert a büntetésén kívül még azzal is időt vesztett, hogy nehezen jött le az autójáról az egyik kerék. Carlos Sainz a hanyagul rögzített bal első kerékkel alig jutott ki a kanyargós bokszutcából, ami egyet jelentett a versenye végével. A kilencedik helyről. Az USA GP előtt menesztett Jolyon Palmer pontjai (szám szerint nyolc) is kellettek a csapat év végi sikeréhez, de mindjárt máshogy nézne ki a tabella, ha Sainz teljes szezont futott volna a Renault-val:

Sainz - Hulkenberg: 54 - 43 pont

Ha a szezon kétharmadáig úgy-ahogy működő Toro Rossóval is össze tudott szedni 48 pontot (a váltás után csak egyszer volt pontszerző), ez egyfelől jó hír a Renault-nak, mert várhatóan eggyel előrébb léphetnek, ugyanakkor figyelmeztetés a Palmer oldalán csapatvezérnek látszó Hulkenbergnek, hogy a 2017-es formája kevés lesz.  

7, Toro Rosso: az előzőekhez képest egészen jó versenyük volt: csak tízhelyes rajtbüntetést kaptak előtte, nem lettek utolsók, és mindketten meglátták a kockás zászlót. Köszönetet mondtak a pontjaik túlnyomó többségét jegyző Sainznak, mert aki év közben csapatot vált, az természetesen csak az egyéni pontjait viheti magával. Danyiil Kvyat kirúgása óta nem végeztek top10-ben, így az addig megszerzett 53 ponttal kellett beérniük.

8, Haas: sem Kevin Magnussen rajt utáni megpördülése, sem Romain Grosjean türelmetlenkedése Stroll mögött nem vezetett balesethez, amivel megkavarhatták volna a verseny helyén kialakult állóvizet.  Az ő szemük előtt is ott lebegett a hatodik hely, és mivel a Toro Rossóhoz hasonlóan ők sem szereztek pontot, meg kellett elégedniük a tavalyi helyezésük megismétlésével.

Grosjean - Magnussen: 28 - 19 pont

9, McLaren: Fernando Alonso újabb két pontjával meghaladták a 2015-ös pontszámukat, de a kilencedik hely ettől még kilencedik hely marad. Jelenleg azzal húzzák a többi csapat idegeit, hogy váratlanul nemet mondtak a cápauszonyra, mondván, az kitakarja az autók hátsószárnyát. Tehát az egyik reklámfelület zavarja a másikat! Hogy alig van mit felragasztani az autójukra? Nem baj, a McLaren logikája szerint ne ragasszon senki. Valószínűsíthető, hogy hónapok óta cápauszony nélkül fejlesztik a 2018-as autójukat, és a vétóval próbálnak előnyhöz jutni.  

Alonso - Vandoorne: 17 - 13 pont  

10, Sauber: Pascal Wehrlein mindkét Toro Rossót, Marcus Ericsson pedig csak Stroll gyengélkedő Williamsét tudta megelőzni a tavalyi erőforrással. Míg a Toro Rosso és a McLaren motorszállítót cserélnek, ők aktuális Ferrari-motorra váltanak, ám hogy milyen néven, vagy milyen párossal folytatják, még rejtély.

Wehrlein - Ericsson: 5 - 0 pont

Függönyt le, téli szünetre vonul a Forma-1. Folytatás 116 nap múlva.

Ez történt tavaly

Vitriol a Facebookon

(Kommentszabály: kulturáltan.)

(Képek: Twitter)