Vettel először, másodszor, harmadszor!

Ha hőség, akkor Ferrari. Sebastian Vettel, az ázsiai pályák nagy mestere bekapcsolhatta a „2013” feliratú gombot a kormányán, ugyanis győzelmét senki sem veszélyeztette. A Mercedesek? Miért, látta valaki őket? Tovább megyek: hiányoztak valakinek?

Sokáig azt hihettük, hogy színjáték zajlik a színfalak mögött, hiszen a szingapúri hétvégén hihetetlen kilengésnek lehettünk tanúi: elszállt a Mercedesek előnye. Nem fokozatosan, egyik edzésről a másikra estek vissza, hanem egy csapásra. Mintha nem is ők (mármint Lewis Hamilton) hengerelték volna le a mezőnyt két héttel korábban. Malajzia és Magyarország után Vettel idei harmadik győzelmét aratta, és erre a győzelemre már távolról sem lehet rásütni, hogy csak a szerencsének/a Mercedesek baklövésének köszönheti. A Ferrari idei évre kitűzött terve teljesült, megvan a két-három (három!) győzelem, sőt, végre pole pozíció is, ennek örömére máris növelték a magukkal szemben lefektetett elvárásokat. Egyébként jogosan. Tisztában vannak vele, hogy a lehető legjobbat tették a bajnoksággal, még ha szinte semmi esély sincs rá, hogy a Mercedes leragad a szingapúri szinten. Hangsúlyozzák, hogy továbbra is két lábbal a földön járnak, a szezon Abu Dhabiig tart, szó sincs arról, hogy elégedetten hátradőlnek. A legújabb motorfejlesztéseik zökkenőmentesen működnek, s végre Kimi Raikkönen sem kényszerült magyarázkodásra, hogy miért nem tudott rendesen elrajtolni, vagy a pályán maradni. A finnel kapcsolatban sosem voltam optimista, de most egy rossz szavam sincs rá, maximum annyi, hogy lemaradása Vetteltől már 96 pont. Ne felejtsük el, hogy a negyedik, az utolsó szabadon felhasználható motoroknál tartanak, tehát egy időmérőt mindenképpen fel kell áldozniuk. Kulcsfontosságú lesz a felzárkózás mértéke, mivel Vettel már nem csak lopakodik, hanem öles léptekkel ugrál előre a még most második Nico Rosberg mögött a tabellán. Ezúttal ő produkált tökéletes hétvégét, visszatért a védjegyévé vált örömittas „nyerítés” és a sokak által pokolba kívánt mutatóujj is. Minden idők harmadik legtöbb futamgyőzelmét szerző versenyzőjévé vált, amit valószínűleg nem sokáig élvezhet, mert kicsi rá az esély, hogy Hamilton kettőnél kevesebb győzelmet szerez a szezonzáróig.

Főhet Lewis Hamilton feje, mert hiába folyt egész héten a csapból, hogy utolérheti Ayrton Sennát a győzelmek örökranglistáján, kénytelen lesz újra rákészülni az eseményre. A brit, aki két éve még megjegyzéseket tett Vettel nyerő szériájára, önmagával kapcsolatban kevésbé kritikus. Szerinte neki nehezebb a dolga, és minden győzelem ugyanolyan kihívást jelent. Tehát a figyelmet megkapta, bár nem úgy, ahogyan várta. Műszaki probléma miatt feladta a versenyt, ami egyben azt jelentette, hogy Rosberg is csökkentette a hátrányát vele szemben. Nincs illúzióm, hogy a koronát csak ő hódíthatja el. Itt megjegyzem, hogy idén pocsék tippelő vagyok, a Lotus körüli pilótakeringőbe is úgy belenyúltam, mint a huzat. Pont úgy, mint Raikkönen esetleges menesztésébe. Ha Mercedes 1-3 lesz a végeredmény, Rosberg számára ez a második legrosszabb dolog, ami vele történhet. Sokszor úgy tűnik, hogy az optimizmusa, a hite, hogy még utolérheti Hamiltont év végéig, csak ugyanolyan pr-szöveg, mint amiket a McLarentől olvashatunk. De nem mondhatja azt, hogy kész, vége, feladja, a műszaki hibák istene idén is kiszemelte magának, és még a bemelegítés előtt lefullasztotta az autóját. Kevésen múlt, hogy nem következett be a Hamilton-Rosberg páros első mindkettejük által lenullázott futama.

Hiába feltételezte szinte mindenki, a Mercedes nem altatott sem a show, sem más kedvéért. Tényleg ennyi volt bennük, nem színészkedtek. Nem volt tapadásuk, „szitáltak” az autók. (Csak nehogy megint titkos gumiteszt következzen, mint 2013-ban. De inkább nem festem az ördögöt a falra.) A Pirelli ismét magas értéket írt elő guminyomásra, de a gyári Mercedeseket kivéve mást nem érintett ekkora mértékben a tapadás hiánya. A Williamseknek szokás szerint nem feküdt a lassú, kanyargós pálya és a párás meleg. Valtteri Bottas annyira nem szerepel rosszul, az ötödik helyen zárta az 50. futamát, míg Felipe Massa előtt átszaladhatott pár képzeletbeli fekete macska. Neki nem csak a péntek-szombat, de a vasárnap is felejthetőre sikeredett. Szingapúr, ahol többek között elúszott a bajnoki címe, most sem fogadta kegyeibe. A boxból visszatérő brazil és a figyelmetlen Nico Hulkenberg jelentéktelennek nem tekinthető csattanása mindkettejük számára KO-t hozott, a vétkes német pedig három rajthelyes büntetést vihet magával a következő futamra.

Sokak szerint megsüvegelendő, hogy a verseny utolsó köreiben Max Verstappen nem engedelmeskedett a többszöri csapatutasításnak, s nem engedte maga elé a frissebb gumikon érkező Carlos Sainzot. Az indok: a spanyol nem tudott előzési pozícióba kerülni a csapattársához képest. A csapatfőnök a leintést követő interjúkban azonnal igazat adott a hollandnak. Nem szép, ha ilyen helyzetben egy döntéshozó meghunyászkodik. A holland egója eddig is az egekben volt, ez az eset csak újabb löketet adhatott neki. A monzai Raikkönen-féle rajtot produkáló Verstappen legutolsó helyről történő felzárkózása persze dicséretes, azonban ez még mindig csapatsport, még ha egyénileg aratják le a babérokat, akkor is. Sainz taktikai okokból idén többször is elengedte Verstappent, elvárta volna a sportszerű viselkedést. Nagyon úgy tűnik, hogy az egyenlő bánásmód a kisbikáknál (is) hiánycikk.

Végezetül a nagydíj rendezőit illetném két kritikával. Az egyik, hogy kétszer is mintha ecsettel vagy fogkefével tisztították volna a pályát a törmelékektől, ami a Hungaroringen előadott cirokseprűzéshez képest is nevetséges volt. Arról nem is szólva, hogy a hosszú biztonsági autós szakaszok ki tudja, hány pilóta versenyét tették tönkre (a Red Bullnál mindkettőébe beleszólt). Azt már tényleg zárójelben jegyzem meg, hogy az emberi mulasztás következtében pályára bemászó nem szomjas egyén baromi rosszul mutatott a száguldó autók között. Kész csoda, hogy Vettel reakcióját nem kellett kisípolni, amikor visszajátszották a felvételt a közvetítésben.

Következik a rosszemlékű Japán Nagydíj.

Vitriol a Facebookon is.

(Csak akkor szólj hozzá, ha személyeskedéstől és káromkodástól mentesen is megy!)

 Kép1 Kép2 Kép3