Rosberg újra a maximumon

Idei nyolcadik győzelmével Nico Rosberg visszavette a vezetést a bajnokságban az egész hétvégén mögötte kullogó Lewis Hamiltontól. A szezon utolsó harmadát megnyitó sima rajt-cél diadal csak néhány körig volt veszélyben. De hogy került Godzilla a pályára?

Kép

Mindenkiben élénken él a 2015-ös év egyetlen Mercedes-mentes dobogója, így nem kérdés, mi más szolgáltatta a témát az idei Szingapúri GP előtt, minthogy visszaesnek-e megint, vagy úrrá lettek a tavalyi problémán. Olyannyira úrrá lettek, hogy a vetélytársaik újabb technikai trükkjükről rántották le a leplet. Nagyon zanzásítva: az autójuk a pályák karakterétől függetlenül annyira stabil, hogy a korábban betiltott FRIC-hez hasonlóan a felfüggesztések körül kell keresni a titkot, amit ráadásul nem is idén találtak ki. Ennyit arról, hogy sokat tanultak a tavalyiból, és hogy szerintük idén is gyengék lesznek Szingapúrban. Rosberg pályacsúccsal megszerezett pole pozícióval (amit élete három legjobb köre egyikének nevezett), és idei vagy valaha mutatott legjobb formájában zárta 200. nagydíjhétvégét. Két pont hátrányban érkezett Olaszországból, és most nyolc pont előnnyel várhatja az őszi időpontra áthelyezett Maláj Nagydíjat. Akárhogy is nézzük, lehet, hogy Hamilton kezdte meg nagyobb önbizalommal a nyári szünetet, ám azóta csak legfőbb kihívója tudott nyerni. Hogy hol veszett el a címvédő? Kicsit most úgy érezheti magát, mint a Kínáig tartó Rosberg-maximumig. Akkora hátrányt faragott le, hogy lazán hátradőlt utána, mondván megy ez neki félgőzzel is? Hogy Rosberg nem kihívás? Ó, dehogynem. Rosberg egyetlen hibája egy pénteki vezetőszárny törés volt, és mindössze két körön át nem vezette a versenyt. A másik hiba nem hozzá, hanem a szerelőkhöz köthető, amikor néhány tized másodperccel tovább tartott az első kerékcsere. Hamilton a szerinte rossz taktika miatt már az első kiállás óta aggódott a harmadik helyéért.

Kép

A Mercedes és Red Bull mellett a Ferrari is előre odaképzelte magát a pole pozícióba, amire igazából nem is volt valódi esélyük. Főleg úgy, hogy a tavalyi kvalifikáció és verseny győztese, az ázsiai pályákon hagyományosan jól teljesítő Sebastian Vettel mért kör nélkül szállt ki idejekorán az autójából. Arcára volt írva a csalódottság. Pár nappal a verseny előtt azt mondta, hogy a látszat ellenére nem borzalmas a 2016-os éve. Ez az eredmény azért eléggé annak tűnik. Mivel a huszonkettedik rajthelynél úgy sem indulhatott hátrébb, hogy a csapat mentse a menthetőt, a német új motort és váltót kapott. Kimi Raikkönennek a másik Ferrarival az ötödik hely volt a maximum. Mindig fenntartásokkal kezelem, amikor a finn utólag azt mondja, meglehetett volna ez vagy az a pozíció, majd egy másik mondattal agyonüti az állítását. Viszont vasárnap tényleg meglehetett volna a harmadik hely, ha a Ferrari nem véti el a sokadik taktikai hibát. Amit Raikkönen megszerzett a pályán, azt a kör végén elvesztette a boxban, amely utolsó, harmadik kerékcserére talán nem is volt szüksége. Másolhatták volna Rosberget és a Mercedest, akik eggyel kevesebb kiállással tartották maguk mögött a vetélytársukat. Vettel ugyan a finn mögött ért célba, mégis örülhetett: tizenhét helyet javítva lett ötödik, amivel kiérdemelte a nézőknél a Nap Versenyzője címet. Teleportált vajon? Természetesen ilyen felzárkózást hozó verseny után már nem látszott komornak.

Kép

A Mercedesnél és a Red Bullnál értelemszerűen nem örültek azok, akik kikaptak a csapattársuktól. Hamilton egész hétvégén nem tudott olyan meggyőző lenni, mint Rosberg. Különös, hogy idén egyik utcai pályán rendezett időmérőn se remekelt. Nem csak hogy kétszer belehibázott az utolsó gyorskörébe, de azt se tudta, mit csinált rosszul. Elismerte, hogy legfőbb kihívója gyorsabb volt nála, és ugyanezt megismételte az első pódiuminterjún is. És amitől jogosan tartott, csak „nem nevezte nevén a gyereket”: az a Max Verstappen foglalt helyet mellette a rajtrácson, akik körül újabban mindig történik valami. Most is történt, csak nem az, amit a holland szeretett volna. Győzelemért jött, de a jó formáját ő is valahol a nyári szünet előtt felejtette. Pénteken még azt furcsállta, hogy mások is vannak rajta kívül a pályán. A mérnöke lehűtötte: szokjon hozzá. Szombaton egy sokkal viccesebb szituációba keveredett. Ő volt az első, aki észrevette és nevetve jelentette, hogy nem viccel, de egy ÓRIÁSI GYÍK van a pályán. Valóban. A harmadik szabadedzés főszereplője egy méretes varánusz lett, amit Verstappen mérnöke egyenesen Godzillának nevezett. (A piros zászló eredetileg nem az állat, hanem a falnak ütköző Pascal Wehrlein miatt került elő.) Kezd úgy tűnni, hogy minél többen zavarják vissza Verstappent a homokozóba, ő annál kevésbé tud csendben maradni. Engem nem zavar, mert amíg a szájalással van elfoglalva, szépen leépíti mindazt, amit eddig elért a pályán. Tekintse tanulópénznek. A holland (és udvara) azt hiszi, mindenki hülye, aki szót emel a stílusa ellen. Helmut Marko először megfontoltabb nyilatkozatokra intette Verstappent, majd tovább adva alá a lovat kijelentette, hogy védencét ért vádak felfújtak, és mentálisan ő az egyik legerősebb versenyző, sőt, az egyik legnépszerűbb. Erre ez a reakcióm:

Kép

Ha már nem kaptunk olyan Red Bull győzelmet, amikor Barcelonával ellentétben a pályán voltak a Mercedesek is, sem pedig a Ferrari nem ismételte meg a 2015-ben itt mutatott formáját, legalább az a megállapítás igaz maradt, hogy itt még egy csapat sem aratott kettős győzelmet. És az is örök igazság, hogy ha utcai pálya, akkor Safety Car, amire közvetlenül a rajt után máris jöhetett, ugyanis olyan rajtbalesetet láthattunk, amiben Verstappen is érintett volt, de egyedül az ő autójának nem lett semmi baja. Olyasmi történt, mint Spában, de ezúttal Carlos Sainz került szendvicsbe, aki választhatott, hogy a saját csapattársának vagy Nico Hülkenberg Force Indiájának megy neki, ugyanis a lassan rajtoló Verstappen miatt hirtelen összeszűkült a spanyol tere. A Toro Rosso nem végzetesen sérült, de azért később fekete-narancs zászlóval kiintette a versenyirányítás kényszerjavításra. Hülkenberg, aki jónak érezte a rajtját, már nem tudta folytatni. A legelső kieső mégis a hétvégén utolsó Lotusos éveit idézően feszült Romain Grosjean volt, aki ki se gurulhatott a garázsából. Fernando Alonso ismét úgy startolt, mintha nem is McLarenben ülne. A Q3-ba már aránylag könnyen bejutnak az autóik, már csak a bosszantóan sok megállásokkal kellene valamit kezdeniük. Jenson Button nem is tudta befejezni a versenyt. (Szerk: ő és Valtteri Bottas későbbi kiesése is a rajtbaleset számlájára írható.)

        Kép

Daniel Ricciardo, aki még mindig bosszús a monacói blama miatt eldobott, ő szavait idézve ellopott győzelem miatt, sorozatos dobogós eredményeitől felszívva érkezett Szingapúrba. Sokat akart és sokat is kapott. Megpróbálták a majdnem lehetetlent, amikor úgy döntöttek a Mercedesnél, hogy mégsem hívják ki a vezető Rosberget utoljára kereket cserélni. Az ausztrál olyan kivezető kört hozott a harmadik kerékcseréje után, amitől megnyúltak az arcok a Mercedes pitwallján. Jó volt látni, hogyan reagáltak egymásra a csapatok, miután nyilvánvalóvá vált, hogy mivel próbálkozik az éllovas istálló. A Red Bullnál eredetileg arra készültek, hogy a szuperlágy gumikon rajtoló versenyzőik stratégiai előnyben lesznek a végén az ultralágyon induló Mercedesekkel szemben, ám Rosberg és a mínusz egy kerékcseréjét nem lehetett überelni. Ha Ricciardo nem került volna forgalomba a lekörözöttek miatt, és nyílt volna legalább egy éles lehetősége bevetődni, és Rosberg esetleg elfékezi magát, az könnyen nullázáshoz vezetett volna. Akár mindkettejük részéről. Kopottabb gumik, túlmelegedett fékek (bár Rosberg jobban kezelte a problémát, mint Hamilton), egyetlen elkapkodott kormánymozdulat megfoszthatta volna attól a német, hogy hat futammal a szezon vége előtt vezesse a tabellát. Az a tizenpár kör, amit úgy kellett hoznia, hogy óvja is a gumikat, de eközben ne engedje DRS távolságra felzárkózni a rohamosan érkező, főleg a pálya középső szakaszában veszett gyors Ricciardót, arra jogosan mondta Toto Wolff csapatfőnök, hogy olyan erős Rosberget látott, mint soha. Ez már a vb-érett Rosberg? Nekem az.

Kép

Ricciardót tehát egy szoros befutóval ugyanúgy a második helyen intették le, mint ahonnan nekivágott az év legnehezebb versenyének. Előnye ötven pontra nőtt. Hiábavalónak bizonyultak Verstappen jobb szabadedzései, a pontokat nem akkor osztották. Nem is tetszett a hollandnak, hogy alulmaradt az időmérőn, az autó egyensúlyára panaszkodott, a vasárnapi gyenge rajtját pedig kuplung gonddal magyarázta. A verseny után már egyenesen arról beszélt, hogy szombat este derült ki, hogy nem lesz jó a rajtja. Kérték, de az FIA nem engedett semmilyen változtatást, csak az átvizsgálásra kaptak engedélyt.

Mintha a tavalyi Ferrari motor emlékezne rá, milyen jól futott itt tavaly, mert a 200-asok klubjához csatlakozó Toro Rossók egész hétvégén meglepően jól szerepeltek, még a Q3-ba is csont nélkül bejutottak. Addig tartott a menetelésük, amíg Carlos Sainz nem keveredett bele a Verstappentől induló rajtbalesetbe, és amíg a Red Bulltól történt kirúgása után sokáig önmagát kereső Danyiil Kvyat esetében nem hoztak össze egy taktikai buktát. Az orosz egyetlen mért körrel a hetedik helyet szerezte meg a harmadik szakaszban, de azért is elégedett lehet, hogy körökön keresztül olyat csatázott a helyére előléptetett Verstappennel, hogy arra sokáig fognak emlékezni. De a nézők is. Kvyat nem adta a helyét, sőt, majdnem ő lett az, aki a falba tette a másokat vállrándítva leterelő hollandot. Ekkor Verstappen ingerülten reklamált, hogy „mi lesz már”. Utólag úgy mesélte, hogy élvezte a küzdelmet, és nem akart csapatutasítást. Nem a szájbarágásért, csak az eset árnyalása kedvéért: megoldották, hogy szétszedjék őket, és elengedjék Red Bull, a nagycsapat autóját. A konspirációkat szerető énem azt mondja, nem véletlen, hogy nem követték Verstappen taktikáját. Ha Kvyatot kihozták volna utána, nem csak a kilencedik helyen érhetett volna célba, hanem Verstappen előtt. De az ő versenye fikarcnyit sem számított.

Kép

Említést érdemel még:

- nagy meglepetésre Marcus Ericsson Q2-be jutott a Sauberral. A svájci csapatnál végre látszik valami abból, hogy pénz állt a házhoz.

- Sergio Perez ezen az utcai pályán is pontot tudott szerezni. Szombaton ugyanolyan dupla sárga zászló alatti nem lassítás és előzés miatt kapott büntetést, mint Rosberg a Hungaroringen. Nem mellesleg kilenc helyet javított a versenyen.

- a Force India újra 4. a konstruktőri pontversenyben

- Esteban Gutierrez megint kihúzta a gyufát a cirkálásával, s kismillomodjára lett tizenegyedik

- Szocsi óta először pontot szerzett egy gyári Renault (Kevin Magnussen)

- a Safety Car után úgy indították újra a versenyt, hogy egy pályabíró még bent volt a pályán, futott is rendesen a mezőny elől. Tavaly egy részeg néző, most varánusz és egy dolgozó. Alakul. Az FIA vizsgálatot indított.

Kép

A következő futam a szomszédos Malajziában lesz, ami merőben más jellegű pálya, de két ország természeti adottságai közel azonosak. Vagyis amit Alonso szerint a „modern klasszikus” Szingapúrban láttunk, érdemes megjegyezni.

Röviden:

- erős, futamgyőzelemre is képes Red Bull

- fékek melegedésével küzdő Mercedes

- annyira nem rossz, de nem is acélos Ferrari

- péntektől kezdve jól működő Toro Rosso

- folyton ideges Grosjean: „Szar az egész!”

- random megálló McLaren Honda

- és persze hőség és pára

 Hogy látunk-e visszavágó Hamiltont, esetleg Ricciardónak összejön-e két év után a győzelem, kiderül.

Ez történt tavaly.

Vitriol a Facebookon

(Csak akkor szólj hozzá, ha személyeskedés és káromkodás nélkül is megy!)