Milyen kettes számú versenyző?

Mercedes-Ferrari: 2-2, Mercedes győzelemmel folytatódik az idei sorminta. A türelem rózsát terem, mondjuk errefelé. Valtteri Bottas ötödik F1-es évében, a nyolcvanegyedik nagydíján állhatott fel a dobogó legfelső fokára.  kép

Milyen kettesszámú? – kérdezheti a győztes, aki azt hiszem annyit mondott a rádióba, miután fogadta a versenymérnöke gratulációját, hogy Haha, ku*a jó!

„A verseny után azt mondták, hogy MÉG nem akarják kettessé fokozni Bottast. Hétfőn ugyanez már átgondolják címszóval jelent meg. Szó sincs jövő időről, ezt már akkor átgondolták, amikor januárban Bottast választották.” – Egyesek és kettesek

A finn nem könnyű időszakban váltott csapatot. Távozott a világbajnok, és mindenki, még a csapat vezetése is lépten-nyomon hangoztatta, hogy a vereségtől sértett ezüstérmes vissza fog vágni. Lewis Hamilton igyekszik is így tenni, csak hát idén csapaton kívülről is érkezett valaki, aki tartani tudja vele a lépést. Kevesebb a különbség Bottas és közte, mint amennyivel Sebastian Vettel vezet Hamilton előtt. Az nem állítom, hogy a Mercedes mindkét pilótájának ugyanannyi esélye van a világbajnoki címre, azonban Bottas többre is képes, mint hogy a lehulló morzsákat felcsipegesse. Első győzelméhez nem kellett isteni beavatkozás, izé csapat irányából érkező machinálás (nem akarok mutogatni, de… ez tavaly elég kamuszagú volt), egyetlen jól elkapott rajttal bebizonyította, hogy nem csak egy körön gyors, és nem arról akar emlékezetes maradni, hogy megforgott a Safety Car mögött.kép

Itt tart 2017-ben négy verseny után:

- 1 első, 3 harmadik rajthely

- 1 győzelem, 2 harmadik hely (+ a feledhető 6.)

- 63 pont

Két héttel ezelőtt Bottas megkapta az első csapatutasítást, amely után olyan arccal állt fel a dobogóra, mint akivel percekkel korábban közölték, hogy ki van rúgva. Ugyan gondjai voltak az autójával, megtette amire kérték. A verseny utáni napokban tagadta, hogy kiosztották volna a csapaton belüli szerepeket, és azt is hozzátette, hogy ha szükséges, máskor is elengedi a csapattársát. Hamilton száját is elhagyta, hogy ő is megtenné ugyanezt, de hadd idézzem megint a győztest: Haha, ku*a jó!  Dehogy tenné. Bottas lemaradása korántsem akkora, mint egyesek képzelik. Egy körön pláne nem. A gond ott van, hogy a Mercedes számára egyelőre nem létezik olyan, hogy Bottas világbajnoki ambíciója. Rosberg is így kezdte.   kép

Félelmetesen erősek a gyári Mercik egy körön 2014 óta:  

2014 Ausztria (Williams, Felipe Massa)

2015 Szingapúr (Ferrari, Sebastian Vettel)

2016 Monaco (Red Bull, Daniel Ricciardo)

2017 Oroszország (Ferrari, Sebastian Vettel)

Szocsi félig városi, félig erőpálya, ahol a Ferrari még egyetlen kört sem töltött az élen. A Mercedes változatlanul 100%: az első két nagydíjat Hamilton nyerte, a tavalyit Nico Rosberg, most pedig újabb ezüstnyíl győzedelmeskedett. Pole pozíciókból már elvesztették a hibátlan mérlegüket, mivel a Ferrarik vághattak neki a versenynek az első rajtsorból. Kimi Raikkönen második rajthelyének köszönhetően 2008 Franciaország óta első rajtsort. Bottast mindhárom Orosz Nagydíjon harmadik helyen intették le a Williamsszel, tehát nem a semmiből jött a mostani jó eredménye. Az pole-hoz sem hiányzott sok neki, amit rajta kívül Raikkönen is elmondhat magáról. Utánuk szakadék, Hamilton után újabb szakadék. A futamon ugyanez. A másik dimenzióban autózás ezúttal negatív kontextusban értendő.kép

Mit akart a Ferrari Vettel kinn tartásával? Olyan lassan koptak az idei évtől kevésbé szemcsésedő ultralágy gumik, mint máshol a kemények. Ultragáz, mint 2016-ban Monacóban. Miután Bottas lerajtolta Vettelt a megismételt felvezető kör után, a Ferrari igyekezett minél tovább kint tartani a németet. Az a hét kör, amennyivel többet bírtak Vettel abroncsai, megadták az esélyt a győzelemre. Körről-körre faragta a hátrányát, még a lekörözendő pilóták sem akasztották meg. Egyikük viszont kiakasztotta: szerinte Felipe Massa túl könnyedén engedte el maga mellett az ex-csapattársát, majd előtte egyszerűen becsukta a kaput és DRS-távolságon belül feltartotta. Vettel a középső ujjának felmutatásával köszönte meg a mutatványt. Belelátható az is, hogy segített Bottasnak, de nem egyedül itt ment el az idei harmadik Ferrari győzelem. Elvégre a brazil után a finnt is utol kellett volna érnie. Nem akarok vádaskodni, megteszik mások helyettem.

Mi történt Hamiltonnal? Tavaly Bakuban is érezhette magát, olyan szinten nem volt köze az első háromhoz. Raikkönen boksztaktikája Hamiltonét követte, de nem fenyegette őt a brit. Hamilton már szombaton megmondta, hogy kettejük közül csak Bottasnak van esélye nyerni.kép

Mi történt a Red Bullal? Egyszerű: Renault motor. Nem lógnának ki a többiek menüpontból sem. Egész hétvégén sejthető volt, hogy nem sok közük lesz a dobogóhoz, ők legfeljebb házon belül csatázhattak volna. Azonban Ricciardo fékhiba miatt OUT, Max Verstappen ötödikként futott be. Egyáltalán nem állnak jó: négy futamból háromszor nullázott valamelyik pilótájuk. Ennyit arról, hogy az FIA mérése szerint három tizeden belül vannak a motorok (mínusz az értékelhetetlen Honda). Ennek ellenére úgy harmadikok a konstruktőrök között, hogy majdnem nyolcvan ponttal előzi meg őket a Ferrari. Utánuk a Force India szintén kilométerre.

Végezetül: hol maradtak az előzések? Lehet, hogy én nem figyeltem, de látott valaki előzést az első kört kivéve? A taktikai elévágás nem ér.  

A többiek:

Williams: Felipe Massa lassú defekt után is 9., Lance Stroll befejezte az első futamát. Már csak Fernando Alonso nem ért célba egyik versenyen sem.

Force India: Sergio Perez 6., Esteban Ocon 7. Idén is ők a legstabilabb középcsapat.

Toro Rosso: dupla nulla, a gyenge motor miatt nem az ő pályájuk

Renault: Jolyon Palmer szombaton és vasárnap is ütközött, Nico Hulkenberg 8. (és már harmadjára jutott be az időmérő harmadik szakaszába)kép

Haas: Dupla nulla. Romain Grosjeant kiütötték a versenyből (senkit nem büntettek a zúzásért), Kevin Magnussen „simán” pont nélkül zárt. Nem vált be az új fékgyártó, a pénteki nap után visszatértek a megszokott, bár főleg Grosjean alatt instabil Brembóhoz.

McLaren: Stoffel Vandoorne rajtbüntetést kapott a megengedettnél több komponens felhasználásáért, ugyanakkor neki köszönhetően végre másodjára is célba ért idén egy McLaren. Alonso el sem tudott rajtolni, miatta kellett megismételni a felvezető kört. Mióta visszatért a McLarenhez minden évben kihagyott futamot. Hol sérülés, hol ez. A Honda nagyfőnök szerint azért NEM mindent szúrtak el a motoron.kép

Sauber: dupla nulla. Plusz bejelentették, hogy 2018-tól Honda motorokkal versenyeznek.

Ez történt tavaly

Vitriol a Facebookon

(Csak akkor szólj hozzá, ha káromkodás és személyeskedés nélkül is megy!)