Mestermunka lóerőhátrányból

Győzelemmel ünnepelhette a Red Bull a 250. Nagydíját. Nem adta könnyen magát Daniel Ricciardo hetedik diadala, amit a csapata egyenesen hőstettnek nevezett.

A glória felett

Hamilton: 110 pont (2 győzelem)

Vettel: 96 pont (2 győzelem)

Ricciardo: 72 pont (2 győzelem)

Az elmúlt két évhez hasonlóan most is tartott a Mercedes a Red Bulltól, mondván, nem építhetnek minden pályára ugyanolyan gyors autót. Mintha előre magyarázták volna a bizonyítványt. Merész kijelentés, hogy új Monaco-specialistája van a mezőnynek? Így néz ki pontosan az ausztrál rajt-cél győzelme: három megnyert szabadedzés, rajtelsőség, futamgyőzelem. 2014 óta nem nyert az első rajtkockából induló pilóta Monacóban. 2016-ban is nyerhetett volna Ricciardo, de a kései taktikaváltás kiváltotta bokszutcai kapkodás csak a csalódást jelentő második helyre volt elégendő. Monaco tehát jött eggyel az ausztrálnak, kinek második pole pozíciója (ráadásul ugyanazon a helyen) meghozta a gyümölcsét: bebizonyította, hogy az élről is tud nyerni. A győzelmei közül többre előszeretettel rásütötték már a mázli jelzőt, miszerint ő csak a zavarosban halászik, és az igazi bajnokaspiránst a garázs másik oldalán kell keresni.  

„Ricciardo néha szenzációs, de összességében nincs meg benne a "gyilkos" faktor, még akkor sem, ha jobb Buttonnál, aki ugyancsak bajnok lett?” – by ex-F1Lájv, mai nevén Motorsport.hu

Igen ám, csak a garázs másik oldala folytonos kármentéssel van elfoglalva. Max Verstappen ezen a hétvégén sem hazudtolta meg önmagát, a harmadik szabadedzés végén elkövetett hibája egyben az időmérőjébe került. Pedig az apja szerint minden futamon nyerhetne a fia, csak a motoron múlik. Ezzel szemben Max hatból hat versenyhétvégén tett valamit, amit kellő türelemmel elkerülhetett volna. A még mindig csak húszéves holland a saját tehetsége áldozata lett, itt a következménye annak a sok vállrándítással elintézett balesetnek, melyekből nem volt hajlandó levonni a megfelelő tanulságot. Elhitte, hogy a hirtelen jött RB-üléssel és az azonnali győzelmével automatikusan felnőtt az élmezőnyhöz. Ez a negyedik éve a Forma-1-ben, és három győzelemmel a zsebében talán úgy érzi, azért kapja a kritikákat, hogy megtörjék. Közben minél több hibát követ el, annál görcsösebbé válik, hiszen megmondták neki, hogy ő lesz a Red Bull következő világbajnoka, aki megdönti Sebastian Vettel rekordjait. Mi ez, ha nem nyomás? Emlékeztetőül: elődje a csapat szerint beleroppant az elvárásokba.Így ért véget Verstappen harmadik szabadedzése. Ugrott a biztos RB első sor az időmérőn? 

„Nem telik el hét anélkül, hogy össztűz zúdulna Max Verstappenre, amiért harmadik élcsapatnál megkezdett évében is képtelen ésszel versenyezni. Ha nem az első körben, akkor máskor rombol. Nem tanul a hibáiból, hanem újra és újra elköveti őket. "Tananyag a két Red Bull pilóta" – írta a nemzetközi sajtó a kínai hétvége után, Daniel Ricciardo pozitív, míg Verstappen negatív kontextusban, de mindketten ugyanazért: az előzésekért. Ha már Christian Horner csapatfőnök és a fia stílusát foggal-körömmel védő apja (!) is eljutott arra pontra, hogy nem elég akarnia a győzelmet, tanulnia is kell a hollandnak, plusz a versenyzőként makacsságáról elhíresült Niki Lauda ismét megkérdőjelezte Verstappen intelligenciáját, sejthető volt, hogy az érintett csakazértis ugyanúgy folyatja.”

„(…) Horner kiemelte, hogy Ricciardóban minden adott ahhoz, ami érett versenyzővé teszi: a tempója egyensúlyban áll a rutinjával, jó képessége van az előzési szituációk elemzéséhez, bezzeg Verstappent még mindig nyugtatni kell.” – Mindkét idézet a bakui Red Nullból származik.

A spanyolországi dobogójára is nyugodtan rá lehet sütni a zavarosban halászni kifejezést, mert ugyanott folytatta a hibázást, ahol előtte abbahagyta, de most már legfőbb védelmezője, Helmut Marko csapatatyaúristen is azt mondja, ebből elég. Az utolsó rajthelyre szoruló holland vállalta a felelősséget, de minden bizonnyal zavarta, hogy csapattársa az élről várhatta a versenyt. Sőt, papíron még tíz rajthelyes büntetést is kapott a harmadik MGU-K beszereléséért. Felkészül Ricciardo, akinél tizennyolc kör után szállt el az MGU-K teljesítményének 25%-a, és a nyolc sebességből a felső kettő. Ricciardo és a csapat is azt hitte, vége, az autó nem tért magához. Bravúros győzelem volt a javából, a csapat sem hitte el, hogy sikerülhet. Olyannyira nem, hogy először be akarták hívni a bokszba. A többször is DRS távolságon belülre kerülő Vettel képtelen volt megelőzni a spórolásra kényszerülő Red Bullt, mert a német az üldöző szerepben és a gumik viselkedésében kereste az okokat, miért volt lassabb a hatvan körön át mínusz 163 lóerő jelentette problémával küzdő Ricciardónál. 

Megint a gumik. A Spanyol GP és azt a követő teszt összehasonlítási alapot nyújtott a Ferrarinak, és rá kellett jönniük, hogy a hiba az ő készülékükben van. Vettel egyik gyenge pontjukként nevezte meg a gumikezelést (a másik kettő sem elhanyagolható: tempó és megbízhatóság), de Monaco előtt még összességében pozitívan értékelte a szezont. Majd élesben is debütált a hiperlágy keverék, amiről a téli teszteken mindenki áradozott. Most a Ferrari és a Mercedes is tanácstalan. Ki hitte volna, hogy negyvennyolc kört is kibírnak a hiperlágyak, csak nem rajtuk? A bajnokságot vezető Lewis Hamilton hiába célozta meg a győzelmet a harmadik rajthelyről, egyike volt azoknak, akik tapodtat sem léptek előrébb a rajthelyükhöz képest. Feleslegesen próbálkozott csapaton belül eltérő gumitaktikával a Mercedes: Valtteri Bottasszal az itt legkeményebbnek számító szuperlágyra váltottak ultra helyett, senki sem állt ki az előtte haladók közül másodjára kereket cserélni. Harmadik és ötödik hely a mérleg a Mercedesnél – még mindig jobb, mint 2017-ben, amikor a Ferrarikat intették le az élen.

A negyedik helyen végzett Kimi Raikkönenről elég ez a semmilyen mondat is, mert ő maga sem nyújtott többet. Állítólag még mindig ő kell a Ferrarinak, és a finn is folytatná a versenyzést, ha igényt tartanak rá. Minek… Finoman szólva sem vagyok raiongó, de valaki elmagyarázhatná, mit tud azon kívül, hogy akkora kettes, mint senki más a mezőnyben. Szóval mennyire jó Ricciardo? Mennyire jó a Red Bull szerint? És a Ferrari szerint? Hamarosan döntés születhet az idei pilótapiac főszereplőjéről.

A többiek:

Force India: Most a 6. helyen végzett Esteban Ocon szerzett értékes pontokat, de még mindig Sergio Perez vezeti a csapaton belüli versenyt a bakui dobogójának köszönhetően.

Williams: Hibát hibára halmoztak már a rajtrácson (!), amiért Szergej Szirotkin kapott büntetést, Lance Stroll mindenkinél többször járt a bokszutcában, vagyis megint egy feledhető hétvégén vannak túl. Rossz nézni, hogy legutolsók a konstruktőri bajnokságban.

Renault: Kettős pontszerzés, Verstappent fogták közre: Nico Hülkenberg 8., Carlos Sainz 10. lett.

Toro Rosso: Verstappenhez hasonlóan a 7. helyen végzett Pierre Gasly alatt sem akart elkopni a hiperlágy. Brendon Hartley két balesetbe is belekeveredett, és a második után már nem volt visszaút: az előzni készülő Charles Leclerc-nek esélyes sem volt elkerülni az ütközést.

Haas: Dupla nulla a mezőny legvégéről rajtolva.

McLaren: Dupla nulla, pedig több volt bennük. Fernando Alonso adta fel először a versenyt, aki egyébként halálosan unta az egészet. Bármilyen hihetetlen, annyi év szenvedéssel telt évkezdete után, ez volt az első idei kiesése. Stoffel Vandoorne sem elégedett, ő úgy érzi, feláldozták a versenyét Alonso érdekében.

Sauber: Dupla nulla. A hazai terepen szereplő Leclerc-t felmentették a baleset alól, a versenybíróság igazolnak látta a fékhibát. Marcus Ericsson épphogy kiszorult a pontszerző zónából.

Ez történt tavaly

Vitriol a Facebookon

(A képek nem tőlem származnak, és felhasználásukból nem keletkezik anyagi hasznom.)